–Musiken är vacker, tonmålande och omvälvande. Den väcker starka känslor, och skänker tröst samtidigt som den pendlar mellan dödsångest och löfte om det eviga livet. Det är just därför det är lätt att ta till sig musiken, förklarar Katja Själander, dirigent och körledare.
Många kommer säkert ihåg Tom Hulce i rollen som Amadeus i filmen med samma namn från 1984. Även om det inte var så dramatiskt som i Milos Formans filmatisering, skrev Mozart detta Requiem bokstavligen på sin egen dödsbädd.
–Kompositören dog precis när två satser slutförts. I satserna tre till sju har Mozart skrivit vokalstämmorna och anvisningarna för baslinjen och orkestern. Endast de åtta takterna av den välkända Lacrimosa-satsen är bevarade från Mozarts hand. Eleven Süssmayer fick fullborda verket efter Mozarts tidigare anvisningar. Den oftast använda versionen är den som Mozarts änka Constanze uppdrog åt honom. Och det är just den versionen som Saltsjöbadens kyrkokör kommer att framföra vid konserten på Alla helgons dag den 3 november. Verket har framförts i Saltsjöbaden vid några tidigare tillfällen, senast 2015, berättar Katja.
Själva ordet requiem är latin och betyder vila, och mässan kallas så efter inledningsorden Requiem aeternam dona eis Domine (”Giv dem evig vila, Herre”). Requiem är också en genre för musikverk vars ursprung finns i den katolska döds- mässan. Bland de mest kända requiem, förutom Mozarts, kan man även nämna Brahms trösterika requiem, Faurés ljusa requiem och Verdis dramatiska och opera-
lika requiem.
–Under allhelgonahelgen kommer flera olika rekvier att framföras runt om i Sverige. Gemensamt för alla dessa är musiken som skänker tröst och hopp och ger oss en stund då vi får minnas våra nära och kära som har gått ur tiden. Ett löfte om att även om det känns tungt, så finns det alltid en strimma av ljus bakom det svåra, säger Katja.
–Solister denna kväll är sopranen Hannah Holgersson, alten Maria Sanner, tenoren Thomas Volle och basen Johan Wållberg. Tillsammans med kören och Symfoniorkester ProMusica kommer de bjuda på tidlös musik i gränslandet mellan liv och magiskt efterliv. För att citera tenoren Rickard Söderberg: En mer andlig upplevelse kan jag knappast tänka mig, och närmare Gud går inte att komma. Iallafall inte på jorden, avslutar Katja.