Foto: Arne Hyckenberg, Unsplash

Ledare som gör skillnad

Goda ledare är viktiga. De är förebilder att se upp till, förebilder att härma efter. Det är bra att ha när man är ung och försöker komma underfund med vem man vill vara. Kyrkoherde Thomas Arlevall skriver om ledarrollen, ledare som betytt mycket för honom och Jesus som förebild och föredöme.

Jag minns särskilt några vuxna ledare som gjort skillnad för mig under mina ungdomsår. Ledare som blev förebilder för mig att ta efter. En sådan ledare var Hasse i tennis- och pingisklubben, som även var en kombinerad fritidsgård. Som jag minns det fanns han alltid där både eftermiddagar och kvällar, coachade och sporrade oss barn och ungdomar att lära oss mer om pingis och tennis, men också hur vi skulle vara bra kompisar när vi tränade. Han bidrog med sin person att sätta en kultur i klubben där det var viktigt att vi hade roligt när vi tränade och spelade match, men där det var lika viktigt hur vi var mot varandra. Att vara en schysst kompis. Hasse var närvarande och engagerad som ledare.

En annan viktig ledarförebild var Gunnar, församlingspedagog i Brämhults kyrka. En verksamhet som han drev han med starkt engagemang var ”Rockklubb Hemmet”. En fredagskväll i månaden öppnades församlingshemmet upp och lokala band i olika åldrar fick chansen att spela live. Det var alltid fullt där. Gunnar presenterade banden, stod i caféet, småpratade med ungdomar och ibland gick han undan med någon som behövde prata om något tonårsproblem. Han var en nyckelperson och en förebild för många ungdomar och unga vuxna.

Jag kommer fortfarande ihåg en kväll när Gunnar höll i den avslutande andakten och han gjorde en dramatisering av lärjungen Petrus liv och möte med Jesus. Gunnar gick in i rollen som Petrus på ett så trovärdigt och enkelt sätt att det var som om Petrus verkligen var där den kvällen. Det är i alla fall så jag minns det. Gunnar brann för sin uppgift att vara ledare och förebild för ungdomar och han gjorde ett starkt intryck på mig och många andra.

Goda ledare är viktiga. De är förebilder att se upp till, förebilder att härma efter. Det är bra att ha när man är ung och försöker komma underfund med vem man vill vara. När man försöker hitta sig själv. Tonåren är en jobbig men viktig tid. Vi ska verkligen vara glada och tacksamma för alla våra unga och äldre ledare som vill engagera sig för Saltsjöbadens barn och ungdomar i förenings- och församlingsliv. De spelar en viktig roll som ledare och är förebilder för våra barn och ungdomar, hur man är en bra kompis, en bra lagkamrat och förstås, en bra ledare.

I kyrkan är Jesus vår stora förebild och ledare. Under tre år gick Jesus runt i gamla Israel med sina lärjungar. De fick vara med om mycket tillsammans och blev vänner på kuppen. Jesus var deras ledare och mästare. När han inte längre fanns hos dem så tog lärjungarna sig an uppdraget att föra berättelsen om Jesus vidare ut i världen. Och i varje möte med nya människor hade de alltid Jesus som föredöme och förebild.

Så måste det vara också för oss som kyrka och församling här i Saltsjöbaden. Vi ska ha Jesus som förebild och föredöme i varje möte med barn, unga och vuxna. Endast så kan vi utföra vår församlings uppdrag: ”att människor som bor och vistas här kan finna sin Gud, få en tro som bär och leva ett liv i kärlek”.

Jag önskar dig en välsignad sommar!

Thomas Arlevall, kyrkoherde