Foto: Unsplash

Kyrkklockor ringer på 100-årsdagen av första världskrigets slut

På söndag, den 11 november, är det 100 år sedan första världskriget tog slut. Detta uppmärksammas med att kyrkklockor ringer kl. 13:30 i flera europeiska länder.

I Svenska kyrkan tas det internationella initiativet upp och kyrkor på flera ställen i landet kommer att ringa, däribland Uppsala domkyrka. 100-årsminnet av krigsslutet kommer också att uppmärksammas i söndagens gudstjänster i många församlingar.

Klockringningen är en appell att aldrig ge upp arbetet för fred och försoning, och ett sätt att hedra de över 17 miljoner människor som miste livet i första världskriget. Initiativet är kopplat till 11 november 1918, när människor i många länder spontant ringde i klockor för att fira att kriget var slut.
– Klockringningen är en stark uppmaning till att be och arbeta för fred och försoning. Också dagens unga behöver få kunskap om de mörka kapitlen i Europas historia för att kunna bygga en god framtid tillsammans, säger Svenska kyrkans ärkebiskop Antje Jackelén.