Foto: Magnus Aronson

Inspirerande eldsjäl

Patrik Stendahl har fått Stockholms stifts ungdomsledarstipendium för sitt engagemang i Saltsjöbadens församling. Stipendiet delas ut för extraordinära insatser inom ungdomsarbetet i Stockholms stift.

I motiveringen till varför Patrik får priset står att: Patrik Stendahl, konfirmandledare i Saltsjöbadens församling är en eldsjäl och en ambassadör för kyrkan bland unga i Saltsjöbadens församling sedan drygt 15 år. Hans enorma kunskap i den kristna kyrkans historia och tro och hans pedagogiska sätt att bedriva samtal har inspirerat många.

För Patrik kom beskedet om att han fått stipendiet som en överraskning.
–När de ringde från stiftet och berättade att jag fått stipendiet frågade jag varför? För att någon nominerat dig, svarade de. Det är jättekul och roligt att bli uppmärksammad och att människor tycker att det man gör är bra. Ofta är det svårt att komma ihåg de ideella krafterna, eftersom de inte står på någons payroll. De bara kör på ändå, säger Patrik Stendahl.

Patrik har varit ideell i kyrkan sedan han konfirmerades 2004 och sedan han själv blev konfirmandledare. Han är också aktiv som ledare i sjöscouterna i Saltsjöbaden. Över åren har engagemanget varierat en del på grund av att det som händer i livet kommer emellan.
–Stipendiet betyder oerhört mycket för mig. Det är så lätt att uppskattning bara blir ord. Det kan vara ett hårt liv att vara ideell. Man lägger så mycket tid och engagemang på något som andra bara tar för givet. Många tycker att ideellt arbete är fint, men inte tillräckligt fint för att man ska ha tid med det själv. För att orka vara ideell måste du vilja och tycka det är roligt. Annars blir det inte bra. Det är just därför jag engagerar mig i kyrkan och i scouterna. Det är roligt och jag brinner för det jag håller på med. Då gör det inget att man är trött eller att det regnar. Ibland kan jag tänka att jag borde jobba mindre och ha mer tid för det ideella.

Patrik Stendahl har i år fyllt 30 år. Det innebär att det engagemang han haft i Svenska kyrkans ungas (SKU) styrelse tar slut. Patrik ser SKU som en viktig del av kyrkans verksamhet och en plats där unga kan träffas på ett annat sätt än de är vana med från skola och kompisgäng.
–Tricket med SKU är att man inte måste göra något. Man kan åka dit för att ha kul och för att få se människor vara på ett sätt som de inte är i skolan. Något av det magiska i kyrkan är att där är det vem du är som spelar roll. Vad du har för kläder har ingen betydelse. Så är det inte i skolan.

Vad är det egentligen som är så speciellt med att vara ungdomsledare, att du ger det mesta av din fritid till det arbetet?
–Jag vill arbeta med barn och ungdomar för att det finns en enkelhet i deras världsbild som vuxna inte har. Barnen håller på att upptäcka världen. De lever i nuet och kan uppleva en livsglädje som vuxna inte hinner med, eller kan se, för att de är för upptagna. Då missar man det som händer här och nu, säger Patrik Stendahl.

Text: Arne Hyckenberg

Fotonot: Stipendiet, som är på 8000 kr, delades ut i mitten av mars av biskop Eva Brunne. Förutom Patrik fick även Patric Rydén från Vällingby församling och Tora Jonasson från Hägerstens församling motta stipendiet.