Fantastisk födelsedagspresent

I samband med kyrkans 105-årsdag 2018 fick församlingen en donation avsedd för en ny mässhake med tillhörande mässtextilier.

Donationen, avsedd för en ny vit mässhake med tillhörande stolor, kalkkläde och bursa, är en mycket välkommen gåva, då den drygt hundraåriga vita Bobergsskruden efter två restaureringar endast får användas ett par gånger per år.
Uppdraget att sy den nya mässhaken gick till Handarbetets Vänner, Licium på Djurgården. Samma ateljé sydde 1913 församlingens två Bobergsskrudar, en i vitt och en i violett siden.

Idén till dekorationerna på den nya skruden kommer från väggmålningarna och guldmosaiken som finns i Uppenbarelsekyrkan.
–Målsättningen är att skruden ska spegla sin nutid och upplevas modern i sin form samtidigt som den ska knyta an till den drygt hundraåriga kyrkan,
berättar Kirsi Mattila som formgivit skruden.
Förutom Kirsi har också Katarina Öberg och Ea Montelius, brodöser på Handarbetets Vänner, medverkat vid skrudens tillkomst.

Bottentyget Oblater är en sidendamast vävd på Bevilaqua i Venedig. Fodret är ett specialinfärgat shantungsiden. Dekorationen är utförd i applikationsteknik med broderier. Applikationen består av 23 karats bladguld, där bladguldet är applicerat på siden och metallorganza och därefter applicerat på bottentyget. Guldoblaterna är kantade med en silkestråd i grönt, orange, violett och guld.

Skruden invigdes i samband med mässan 10 februari under närvaro av donatorn Birgit Löhr med familj. Birgit är jämngammal med kyrkan. Underbart!

Text: Eva-Marie Åkesson