Att fasta.

Vad innebär det egentligen att fasta? Att avstå från mat eller byta fast föda till flytande tänker kanske de flesta, men det finns en annan dimension i att fasta.

I äldre tider var det vanligt att fasta som förberedelse till stora högtider, redan i Egypten och Grekland, kanske ännu tidigare var detta vanligt. Inom den judiska och sedan den kristna traditionen levde detta vidare, i kristna sammanhang har de troende fastat framför allt som förberedelse till påsken och till jul, men också på fredagar, Jesu dödsdag.

Det fanns två olika sorters fasta, att någon enstaka dag avstå helt från mat eller att under längre perioder avstå från att äta vissa livsmedel som kött eller ägg. Det är kanske detta som har lett till att vi äter så mycket ägg vid påsk, för då var ju fastan över och det hade samlats mycket ägg.

Idag fastar vi kanske på lite annat sätt, en del avstår från någonting, kanske kött eller sötsaker, andra från sociala medier, åter andra läser en uppbyggande bok och många tänker lite extra på de medmänniskor som har andra förutsättningar i sitt dagliga liv än vad de flest i vårt land har.

Hur skulle du välja att fasta? Eller kanske, vad skulle du kunna tänka dig att avstå ifrån under tiden fram till påsk för att komma närmare Gud, tänka mer på dig själv och dina medmänniskor?

Ett konkret sätt är att hitta något att ge en del av sin inkomst till, t ex ACT Svenska kyrkans fasteaktion, men det kan vara något helt annat, Röda Korset, Rädda barnen, stadsmissionerna eller Världsnaturfonden, det finns så mycket lidande i vår värld och så många som behöver vår insats, hur stor eller liten den än är.

Vill du också pröva på att fasta men vet inte riktigt hur så finns det ett par olika Fastekalendrar att ladda ner och skriva ut eller spara i mobilen och använda som stöd under fastan.

Sofia Pedersen Videke har under flera år gjort olika fastekalenderar, här hittar du årets. Fastekalendern finns på Facebook också.

Strängnäs stift har också gjort en, den hittar du här!

Eller så vill du kanske satsa på Kyrkans klassiker, mer info om den hittar du här!

Fastan är också en tid för andlig läsning och fördjupning, på kyrkornas bokbord hittar du en hel del andlig litteratur, men också några böcker som är tänkta att läsa just under fastetiden fram till påsk. På nätet finns också mängder av andlig läsning, här hittar du Svenska kyrkans blogg Tankar inför helgen, här hittar du Röster i fastan och här hittar du Peter Halldorfs Fasteblogg.

Här under finns också en bibelläsningsplan gjord av Västerleds församling för fastan 2022, med hjälp av den gås den gås hela Lukasevangeliet igenom under fastan. Ladda ner och skriv ut eller hämta ett utskrivet exemplar i någon av kyrkorna.

En välsignad fastetid önskas alla!

Här finns mer läsning om fastan och de olika högtidsdagar som infaller i fastetid.

En person står på en stor sten och ser ut över vidderna, mitt i ett snölandskap.

Fastan

Att fasta är att avstå från något för att vinna något annat. Fastan ger oss tid för eftertanke och bön, och tid att växa i tron.

Fat fyllda med semlor.

Fastlagen – dagarna före fastan

Fastlagen är tre festdagar innan fastan börjar. Förr var det ett sätt att äta upp sig innan den 40 dagar långa fastan. Fastlagen avslutas på fettisdagen då många firar genom att äta en fastlagsbulle eller semla.

Ett kors står i ett fönster.

Askonsdagen

Efter tre dagar av fest och förberedelser som avslutas på fettisdagen börjar fastan på askonsdagen och pågår ända fram till påsk. I många kyrkor firas askonsdagsmässa, som är en gudstjänst, med nattvard.

Ett barn i strumplästen går med palmblad i händerna.

Palmsöndagen inleder stilla veckan

Palmsöndagen är en glädjens dag då vi firar att Jesus tågade in i Jerusalem under människornas hyllningar.

En präst i grön kåpa förbereder nattvarden. En tonårsflicka hjälper till genom att hälla upp vinet i silverbägare.

Skärtorsdagen – Jesus blir förrådd

Jesus äter den sista måltiden tillsammans med sina tolv lärjungar. Senare samma kväll blir han förrådd och grips av romerska soldater.

En törnekrona hänger runt ett krucifix.

Långfredagen – Jesus blir korsfäst

När Jesus har gripits på natten av de romerska soldaterna förs han till förhör hos Pontius Pilatus. Denne fattar beslutet att Jesus ska dömas till döden.

Be en bön. Tänd ett ljus.

Till bönewebben