Ukrainas flagga med en infälld fredsduva
Foto: Pixabay

Vi fortsätter att hjälpa Ukraina!

Nyhet Ändrad

Alla gåvor mottages tacksamt.

Rödeby församlingen ingår i ett Ekumeniskt samarbete med Lyckå, Nättraby, Pingst, Equmenia och EFS där vi försöker stötta de flyktingar som blivit placerade i kommunen men även de som är kvar i Ukraina och närliggande länder.

Vallby Equmeniakyrka vid Jämjö tar emot vårkläder/skor till både vuxna, ungdomar och barn. Skänk gärna nya underkläder/strumpor. Det finns även behov av pennor, block, husgeråd och leksaker.

Det finns ett enormt behov av mat: konserver och torrvaror som tex röda linser, bulgur, knäckebröd, svamp, mjöl, havregryn, ris, bovete, socker, oliver och rapsolja.
Det behövs även hygienartiklar så som toapapper, schampo, duschtvål, deo (plast), bindor/tamponger, blöjor, våtservetter osv.
Många barnfamiljer kommer så skänk gärna lite godis som tex kexchoklad.

Har du sjukvårdsutrustning, t ex vuxenblöjor eller näringsdryck tar vi tacksamt emot detta för transport till Ukraina.

Inlämning i Vallby sker onsdagar klockan 16-18. Tänk på att allt måste vara helt, rent och sorterat. Till Vallby kan Ukrainska flyktingar som är i behov av kläder etc komma ovan klockslag och hämta det de behöver. Det skickas även transporter till människor på flykt i Ukraina med omnejd.

För att underlätta för Dig som vill skänka och inte kan ta dig till Vallby har vi placerat en tunna utanför församlingshemmet i Rödeby där du dygnet runt kan lämna dina gåvor.

Det finns också möjlighet att handla mat och hygienartiklar och lämna i en korg vid kassan på Allivs och på Coop. Vi i församlingen vidarebefordrar sedan detta till Vallby.

Det går även bra att Swisha valfri summa till Ukraina-Hjälpen 123 138 1961,
gemensamt nummer för  alla samfund och kyrkor i Karlskrona. Pengarna går oavkortat till att t ex bistå med mat till de flyktingar som bor i kommunen och till transporter till Ukraina.

Tack för ditt bidrag!