Foto: Magnus Aronson/Ikon

Hållbar utveckling

Läs om vår vision och pågående arbete.

Vår vision är att vi i förkunnelse och handling ska verka för en hållbar utveckling och rättvis fördelning av jordens resurser.

Vi vill att skapelseansvaret ska genomsyra våra beslut och att all vår verksamhet i stort och smått ska tänka utifrån ett hållbart perspektiv.

Vi vill skapa hopp och framtidstro genom att erbjuda människor gemenskap och stöd i olika livssituationer och uppmuntra till ett hållbart liv.   Vår definition av hållbar utveckling är att eftersträva en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter.

Guds skapelse är en underbar gåva till oss människor. Rimforsa församling vill leva i övertygelsen att Gud är alla människors skapare och har gett oss ansvar att förvalta denna fantastiska gåva.  Vi misslyckas ofta men får hämta kraft ur Kristi försoning så att nåd, förlåtelse, hopp och glädje får bära oss i uppgiften.

Att få del av livets gåva är en källa till ständig förundran (ur biskopsbrevet om klimatet 2014) Läs biskopsbrevet här

Vår ambition är att under 2022 göra följande konkreta insatser:

Inom barn-ungdomsverksamheten:

• Förbättra utplatsen vid Pärlan genom att plantera fruktträd och bärbuskar samt ev andra träd för att ge solskydd. Det här har vi gjort: fyra fruktträd planterades den 6 september, ett av dem var ett äppleträd som hämtades från biskopens trädgård. Två fjärilsbuskar planterades också till förmån för pollinatörer och för att vi ska kunna plocka blommor till altaret.

• Tillverka fågelholkar och insektshotell, försöka få spillvirke från Kinda snickeri samt andra byggfirmor. Det här har vi gjort: Skaparkraft har tillverkat fågelholkarna och insektshotellet som ska sättas upp vid församlingsgården. Vi fick virke från snickeriet.

Inom kyrkogårdsverksamheten:

• Sätta upp fler kärl för återvinning av bla metall och batterier. Vi arbetar vidare med detta.

• Plantera perenner på de nya fyra askgravplatserna Det här har vi gjort: arbetet har påbörjats.

• Tillåta äng att växa på lite olika platser samt sätta upp skyltar med information om varför samt använda blommorna till altaret. Det här har vi gjort: vi har lämnat ängar oklippta för att blommorna ska få växa.

• Fortsätta odlandet av altarblommor med både perenner, lökar samt ettåriga blommor. Det här har vi gjort: pallkragar har målats och blommor har såtts i dem.

Läs mer om kyrkogårdarnas miljöarbete här

Församlingsgården:

• Aktualisera sopsorteringen och köpa in kärl för glas, metall, plast. Förslagsvis en depå i entrén bredvid köket. Det här har vi gjort: nu finns återvinningskärl i anslutning till köket, ungdomsköket och på Pärlans familjecentral.

• Gå vidare med att placera laddstolpar vid parkeringen. Det här har vi gjort: fastighetsgruppen arbetar med det.

Hösten 2022:

Vi behöver ta vara på alla goda krafter i denna fråga. Därför kommer två representanter från församlingens miljögrupp vara med på en ”Afton om klimatet ” som anordnas av Equmeniakyrkan den 24 september. Det är en ekumenisk samling med bland andra Annelie Anderberg för ”Grön kyrka”. Grön kyrka är ett nätverk för församlingar som vill ta några extra steg mot en hållbar värld. Vi hoppas att detta ger ringar på vattnet i vårt klimatarbete.