Vad innebär det att gifta sig?

Störst av allt är kärleken

Äktenskapet är ett naturligt steg för två personer som älskar varandra och vill leva tillsammans. Att gifta sig innebär att sätta in kärleken till varandra i ett större sammanhang. Den kyrkliga vigseln präglas av den kristna uppfattningen att äktenskapet är en Guds gåva. I Bibeln står det att ”Gud är kärleken” och Guds kärlek är Bibelns starkaste tema.

En kyrklig vigsel är en symbolrik gudstjänst. I Guds och alla vittnens närvaro lovar vi varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Vi ber Gud att välsigna vårt äktenskap och hjälpa oss igenom de svårigheter vi kommer att möta i livet.

Vigsel i Svenska kyrkan

För att få gifta sig i Svenska kyrkan måste en av er vara medlem i Svenska kyrkan och båda måste ha fyllt 18 år.
Den som valt att vigas borgerligt kan få en välsignelse i kyrkan. Även samkönade par vigs enligt Svenska kyrkans ordning.

Hindersprövning

Ni måste ha en godkänd hindersprövning från Skatteverket. Denna lämnas till prästen innan vigseln.

Här kan ni läsa mer om hur ni ansöker om hinderprövning