Inför bröllopet

Kyrkorna skapar stämning

Våra kyrkor är byggda under olika tidsperioder vilket skapar olika stämning. Vi erbjuder vigsel i församlingens alla kyrkor framförallt på lördagar.

Ansgarskyrkan är en mindre kyrka. Den invigdes 1984.

Furulundskyrkan invigdes 2001 och är lite modernare i sitt slag.

Jonsereds kyrka är vår största kyrka, nyrenoverad och utbyggd 2009. Den är en populär bröllopskyrka som ligger vackert uppe på en höjd.

Partille kyrka är Partilles äldsta byggnad, troligen från 1200-talet.

Sävedalens kyrka är präglad av sin arkitektur från 1950-talet.

Öjersjökyrkan är vår nyaste kyrka som invigdes 2012 och är ingen traditionell kyrkobyggnad. Den är lantligt belägen i vackra omgivningar med skog och sjö runt knuten.

Hindersprövning

Ni måste ha en godkänd hindersprövning från Skatteverket. Denna lämnas till prästen innan bröllopet. Här kan ni läsa mer om hur ni ansöker om hinderprövning

Vigselsamtal

Prästen hör av sig några veckor innan vigseln för att boka in ett vigselsamtal, då ni går igenom vigselritualen och får möjlighet att ställa frågor. För att bröllopet ska bli personligt vill vi uppmuntra er att fundera på vilka psalmer, texter och eventuell övrig musik ni vill ha innan mötet med prästen. I kyrkoavgiften ingår präst och organist medan eventuell solist bekostas av er själva.

Blommor i kyrkan

Blommor finns på altaret i våra kyrkor. Om man vill ha blommor i kyrkbänkarna är det upp till vigselparet att ordna det.

Fotografering i kyrkan – eller inte?

Fundera på hur ni vill ha det med fotografering i kyrkan. Ska alla ha möjlighet att fota hela tiden eller har ni en egen fotograf under bröllopet? Skriv i vigselprogrammet eller be att prästen meddelar gästerna innan vigselns början.

Brudkrona

Det finns en brudkrona att låna. Den bokas via expeditionen.

Du kan läsa mer om vigsel på Svenska kyrkans gemensamma sida.