Kyrkans bänk på Allum

Här finns någon att prata med - om smått och stort! Tisdagar kl.12-14, hela året.

På Kyrkans bänk på Allum kan du möta en präst eller diakon och prata om precis vad som helst över en kopp kaffe.
-Tanken är att möta människor på deras planhalva, säger Håkan Burman, präst.

När Allum byggdes för 20 år planerade man in Kyrkans bänk redan på ritstadiet.
Sedan dess har suttit en präst eller diakon där varje tisdag kl 12-14. (Förutom under pandemin.)
- Folk pratar om allt! Det är alltifrån ”vilket fint väder vi har idag”, till de djupa samtalen, till de som bryter ihop, säger Håkan.

-Det är högt och lågt, men aldrig oviktigt. Det är också några personer som återkommer, säger Diana Olausson Öberg, präst.

En del vill be om råd i svåra frågor, andra vill att Diana eller Håkan ska be för dem. En del berättar att de fått tunga sjukdomsbesked.
-Det är en möjlighet att få sätta ord på sina tankar. Varje person bär på en berättelse, säger Diana.

Vissa har inte varit i kyrkan sedan de konfirmerades.
-Kyrkan möter människor där de är. Det finns inga krav på att man ska vara troende för att komma och samtala på kyrkbänken, säger Diana.

Hur ser behovet ut?
-Jag tror att behovet är jättestort med tanke på de samtalen jag får, säger Håkan.

Det kan vara bra att veta att präster och diakoner har tystnadsplikt. Vill du boka tid för fortsatta samtal så går det bra.

Kahls te och kaffe i Allum bjuder på kaffet.

När? Tisdagar kl 12-14
Var? Kyrkans bänk finns i Allums köpcentrum, nära hissarna utanför ICA