Foto: Albin Hillert/Ikon

Boka dop

Vill du boka dop online? Här kan du se alla lediga tider. Vintertid kommer Stjärnholms kyrka att vara kallställd för att spara på uppvärmningskostnaden.

Välkommen att boka dop direkt här på webben

Dopet är kostnadsfritt och du kan själv välja i vilken kyrka, eller annan plats i Oxelösund som du vill ha dopet. Det finns möjlighet att låna dopklänning (se längst ner på sidan).

Välj kyrka och/eller datum och få upp lediga tider i kalendern. Välj en tid och fyll i uppgifter i formuläret som öppnas. Syns det inga tider på ett visst datum så beror det på att doptiderna redan är bokade eller att vi inte har doptider den dagen. Det går att boka tid för dop senast 14 dagar innan doptillfället. Har du frågor eller inte hittar någon tid som passar, kontakta expeditionen (se kontaktuppgifter nedan).

Om ni är flera som vill döpas på samma tid (till exempel syskon), fyll i namn och personnummer i rutan ”Övriga önskemål”. Vill ni ha dopet på en annan plats än i kyrkan så skriv en notering under ”Övriga önskemål”. När din bokningsförfrågan skickats till oss gör vi en avstämning innan vi skickar ut en definitiv bekräftelse.

Det finns möjlighet att låna lokal för dopkalas (se nedan). Om ni vill det så skiv en notering under ”Övriga önskemål” så återkommer vi med besked om den är ledig.

Ett personligt och omslutande dop

Efter att du har bokat ditt dop kommer din doppräst kontakta dig för ett dopsamtal. Där går ni igenom hur en dopgudstjänst går till och om ni har några särskilda önskemål inför dopet. Du har till exempel möjlighet att välja dikter och sånger till dopet. Genom att välja texter och musik som betyder mycket för dig och din familj kan dopet bli än mer personligt och omslutande. Du kan även ge familjemedlemmar, släktingar och anhöriga olika uppgifter under dopet, till exempel hälla upp vatten i dopfunten, tända ljus, läsa texter eller sjunga.

Lån av lokal i församlingshemmet

I samband med dop kan man kostnadsfritt låna lokal i församlingshemmet i fem timmar. Där kan du ha en mottagning för släkt och vänner för att fira dopet. I vårt församlingshem finns ett fullt utrustat kök med allt som kan behövas till dopkalaset. Skulle du behöva mer än fem timmar så går det att få ha lokalen i ytterligare fem timmar för 500 kr.

Vi har åtta olika dopklänningar och ett antal färgade band (även lila, mörkblått, grönt och mörkgult). Foto: Lotta Wiss

Kontakta expeditionen

E-post: oxelosunds.forsamling@svenskakyrkan.se