Askgravlunden på Östra Begravningsplatsen
Foto: Petter Frisell

Reglemente för askgravlunden

BESTÄMMELSER FÖR ASKGRAVLUND VID NORRA OCH ÖSTRA BEGRAVNINGSPLATSEN - ÖSTERSUND

1. Gravplatserna upplåts i 25 år och därefter upphör. Namnskylt plockas ner efter 25 år.
  2. Anhöriga ansvarar för beställning av gravsättning.
  3. Gravsättningsplatsens läge markeras ej.
  4. Gravsättning sker endast under barmarkssäsongen, maj tom oktober.
  5. Kyrkogårdsförvaltningen svarar för skötsel och planteringsarrangemang i askgravlunden.
  6. Snittblommor och ljus placeras på anvisad plats. Ingen plantering eller utsmyckning av personlig karaktär är tillåten.
  7. Askan gravsätts i egen urna eller en vit sexkantig kartong som tillhandahålls av kyrkogårdsförvaltningen kostnadsfritt.
  8. Kyrkogårdsförvaltningen beställer och monterar mot ersättning en bronsskylt med namn, födelse- och dödsdatum på den avlidne som sätts upp i turordning på någon av minnesstenarna/minnestavlorna i askgravlunden. Namnskylten plockas ner efter 25 år.
  9. Plats för livskamrat kan reserveras inom askgravlundens område och på minnessten/minnestavla.
  10.  Anhöriga skall informeras om ovanstående bestämmelser och därefter på avsedd blankett skriftligt godkänna gravsättning i askgravlunden.