Beskrivning av pastoratet

Osby pastorat 14 april 2022

En beskrivning av vårt pastorat och vårt gudstjänstliv.

Osby kyrka är Skånes största landsortskyrka. Den ligger nära Osbysjön och är en öppen Tegnérlada utan pelare. Kyrkorummet har fått sin prägel av Fader Gunnars strävan efter att ha nattvarden i centrum och därför fick han till slut bort predikstolen som stod som en centralpunkt ovanför altaret. Här möts nu i stället besökaren av konstnären Olle Hjortzbergs fantastiska altarmålning med Jesus i Emmaus just i det ögonblick han bryter brödet och lärjungarna känner igen honom.

I stort sett varje söndag firas nattvard i Osby kyrka. Musiken har en stor betydelse i gudstjänsterna och en särskilt utarbetad gudstjänstmusik används som ger möjlighet att använda både gitarr, bas och piano förutom den fina Mårtensson-orgeln med 3 manualer och 35 stämmor. Det finns också en digital Hammondorgel, elbas, gitarrer och förstärkare.
Sångare och musiker från den kommunala musikskolan medverkar i gudstjänsterna och vår strävan är att allt fler amatörmusiker och ungdomar från det egna konfirmand och ungdomsarbetet skall medverka. Ibland projiceras både text och musik direkt på kyrkväggen.

Vår strävan är att gudstjänsten skall innehålla en stor musikalisk bredd med sånger och musik i olika genrer; både traditionella psalmer och klassisk kyrkomusik samt moderna gospel- och popsånger.
Under högmässan lyfts böner upp som skrivits och lämnats i en bönelåda som finns på ICA Supermarket. Församlingsbor har här formulerat böner för sin aktuella livssituation.
Konst och bild har en plats i kyrkorummet. Vi har då och då tillfälliga utställningar längst ned i kyrkan med bilder och skulpturer av lokala konstnärer. Deras verk projiceras ibland vid gudstjänster och andakter. Vi har en pågående dialog med lokala konstnärer vilket också resulterar i tex. affischer och bilder till agendor och program.

Efter varje huvudgudstjänst finns det ett enkelt kyrkkaffe som frivilliga serverar i kyrkan. Det har blivit en populär mötesplats för samvaro i samband med gudstjänsterna.

Varje vardagsmorgon 08.30 är det en enkel morgonbön i kyrkans äldsta rum, S:t Petri kapell, bakom altaret. Morgonbönen är öppen för alla och här läses ett bibelord, vi sjunger psalmer och har bön för hela pastoratet och aktuella frågor lyfts upp.

Visseltofta kyrka 10 km väster om Osby är en liten, vacker medeltidskyrka som med sin intima miljö med gamla träskulpturer kompletterar pastoratets stora kyrkobyggnader. Här ordnas bla ”Kvällar för själ och kropp” sedan många år.

En kväll för varje årstid med ett högklassiskt kyrkomusikprogram med inbjudna musiker och även skådespelare som i det lilla formatet skapar nära och mycket uppskattade musikandakter med en enkel efterföljande förtäring.

Loshults kyrka ligger 20 km norr om Osby och här finns en liten men mycket livaktig och engagerad församlingskärna som har gudstjänstverkstäder, väl besökta träffpunkter med servering och fyller ofta kyrkan när lokala och inbjudna musiker och musikgrupper kommer.

Osby som bostadsort har en stor variation på boende. Här finns möjligheter att hitta hus och lägenheter av olika storlekar och standard. Prisläget är långt under både Malmös & Lunds nivåer och närheten till naturen, skogen och sjön skänker en härlig livskvalitet.
Tåget stannar mitt i byn. 16 min till Hässleholm, 55 min till Växjö, 55 min till Lund, 1.47 till Köpenhamn.

Osby är ingen stor ort, ca 8000 personer bor i centralorten men kulturutbudet är inte dåligt; Borgen, Osbys eget kulturhus, har en högt klassad scen vilket möjliggör regelbundna teaterföreställningar från Riksteatern till fullsatta hus, Biosända direktsändningar av Operaföreställningar från Metropolitan i New York i den stora biosalongen, kanske med en räksmörgås i pausen, ger stora upplevelser åt Osbyborna och andra tillresande. (BIO-opera från Metropolitan kan i Skåne bara upplevas på ett fåtal orter).
Osby konsertförening ordnar högklassiga musikkonserter flera gånger per år i olika lokaler i samhället. Osby församlingshem och Osby Missionskyrka är några flitigt använda lokaler med utmärkta möjligheter för servering och samvaro.
Osby kommun och bibliotek ordnar också föreläsningar och skiftande kulturevenemang där kyrkan ibland är samarbetspartner tex. vid FN-dagen.
Flera av våra kyrkopolitiker finns både i kyrkoråd och kommunfullmäktige
och ett gott samarbete mellan kyrka och kommun sker på flera plan.
Osbys prästgård har gjorts om till förskola och blev så lyckat att det byggdes ut med ett fritids också. Även en förskolebuss har införskaffats.
Den gamla ålderdomshemmet Solhem i Loshult inköptes 2021 av Osby pastorat för att omformas till lägenheter för äldre och kommer delvis att hyras av Osby kommun.

/ Bengt Almfjord, en av tre kyrkomusiker i pastoratet