Begravningsombud

Begravningsombudets uppgift är att granska hur pastoratet tar tillvara de personers intressen som inte tillhör Svenska kyrkan.

Begravningsombudet är länsstyrelsens förlängda arm vid tillsyn av de kyrkliga huvudmännen.

Ombudet ska informera dem som inte tillhör Svenska kyrkan om sin roll och hålla kontakt med företrädare för andra trossamfund. Ombudet ska ta reda på deras önskemål rörande verksamheten och förmedla dessa till huvudmannen. Det gäller även ceremonilokalen utan religiösa symboler. Begravningsavgiften får enbart användas till begravningsverksamhet. Ombudet ska också se till att särskilda gravplatser, för dem som inte tillhör något kristet trossamfund, tillhandahålls inom ett godtagbart geografiskt avstånd.

Det är huvudmannen -församlingen/pastoratet  – som ska tillhandahålla särskilda gravplatser.

Begravningsombud för Osby pastorat är Anders Larsson  som nås på tel. 0733012822   eller via mail: anders.tretom@gmail.com