Foto: Daniel Berg

Örgryte gamla kyrka - Historik

Örgryte gamla kyrka är en kyrka välkänd för många som en populär vigselkyrka, och väl använd även för dop och begravningar., då den lever upp till förväntningarna om den lilla vackra, vita kyrkan som många har.

Men det är inte den första kyrkan som legat här vid Sankt Sigfrids plan. Resterna av en träkyrka, daterad till 1000-talet, hittades vid en restauration av kyrkan på 1920-talet. Det finns teorier om att den första träkyrkan lät byggas av Sankt Sigfrid själv.

I mitten av 1200-talet byggdes en romansk stenkyrka på platsen. Den fick troligen också fungera som en försvarsbyggnad med sina tjocka murar. År 1528 bestämde Gustav Vasa att församlingen skulle fira sina gudstjänster i Nylöse stad vid Säveån. Du får tänka in att vid den tiden var detta ren landsbygd och Göteborgs stad fanns ännu inte på kartan!

När Göteborg grundats 1621 ansågs fortfarande den här platsen ligga långt ut på landet, och många framträdande familjer i den nya staden byggde sina sommarställen i det vi idag känner som Örgryte. Det var hus som vi i dag inte direkt kallar för sommarställen då det var herrgårdar och mindre slott. Som gäst blev du naturligtvis bjuden med övernattning då det var en lång resa till staden. En svindlande tanke för oss idag när vi kan ta spårvagnen till centrum på några minuter. Örgrytes kyrka fick nya besökare då de fina familjerna vistades här under sommarmånaderna. En del av dem ligger begravda på kyrkogården vid kyrkan, du kan vandra runt och se hur många namn som känns bekanta.

1730 började en större ombyggnad av kyrkan under ledning av stadsarkitekten Bengt Wilhelm Carlberg. Den gamla klockstapeln revs 1748 och dagens kyrktorn uppfördes, och det är det årtalet som står på väggen. 1817 var tillbyggnaderna klara, då hade utseendet på kyrkan förändrats rejält. Fönstren hade gjorts större, koret och korsarmarna hade byggts till. Den norra korsarmen byggdes 1775 och den södra skulle stadsarkitektens son utföra. Sonen avled dock på våren 1814 och kapten J. F. Weinberg övertog ansvaret. Den södra korsarmen stod klar 1817, men den blev större än den norra, så byggnaden har blivit något osymmetrisk.

Om du tittar in i kyrkan så kan du beskåda takmålningarna i rokokostil. Målningarna påbörjades 1741 av konstnären Johan Ross d.ä, och som medhjälpare hade han konstnären Michael Carowsky.

1925-1926 utfördes en ny restaurering. Det var då man kunde datera den ursprungliga byggnaden till 1200-talets första hälft och man återfann även den ursprungliga sydportalen. Vid renoveringen återuppbyggdes den norra läktaren, man byggde om bänkarna och marmoreringsmåleriet kom till. 1951-52 byggdes sakristian och skärmväggarna under korsarmarnas läktare.

En in- och utvändig totalrenovering genomfördes 2018–2019. Bland annat tillgänglighetsanpassades byggnaden och takmålningarna rengjordes och ny belysning installerades i taket. Om du tidigare har sett takmålningarna så ser du dem nu i ett helt annat ljus!