Altarringen

Den halvcirkelformade altarringen kallas även för knäfall. Det går lika bra att ta emot nattvarden sittande eller stående i långhuset som knästående vid altarringen. Alla nattvardsgäster får ta del av Jesu kropp och blod i form av invigt bröd och vin. Ingen plats vid altarringen är finare än någon annan så vid mötet med Kristus råder jämlikhet. I symbolisk mening utgör halvcirkeln alla människor på jorden. Men det finns en osynlig fortsättning bakom altarets vägg, som kallas för den himmelska gemenskapen. I den kristna symbolläran blir den som tar nattvarden samtidigt delaktig i en cirkelformad och evig gemenskap med alla döda släktingar. Långt fram på 1600-talet kunde det i kyrkan finnas ett så kallat korskrank eller en vägg mellan församlingen i långhuset och koret med altaret. Det var ett arv från den medeltida kyrkan, som bara tillät präster och diakoner att beträda koret.  Altarringen är i sin tur en rest från alla avvecklade korskrank. Men i Sankt Pauli kyrka har det aldrig funnits något korskrank.

”Jag är det levande brödet, som kommit ner från himlen. Den som äter av brödet ska leva i evighet. Brödet jag skall ge är mitt kött, jag ger det för att världen ska få leva.”

Joh. 6:51