Begreppet ”den heliga byggnadens heliga plats” är det kompletta uttrycket för kyrkans förberedelserum – sakristian. Om det är något som ska tillhöra en svensk nationell kanon så är det just sakristian. Ordet kanon kommer från grekiskans ord för måttstock eller rättesnöre, och i sakristian kan vi finna många gamla rättesnören som är knutna till vårt moderna samhälle.
I kyrkohistorien har sakristian bland annat varit platsen för biktsamtal, själavårdsamtal och sockenstämmans möten. Så i denna lokal lades grunden till vårt demokratiska samhälle. Och här fanns ofta ett litet sockenbibliotek med lämpliga böcker till gratis utlåning. Alltså ett par hundra år innan Sverige fick de allmänna folkbiblioteken.
Sedan 1600-talet kunde prästen hålla husförhör i just sakristian. Och då kontrollerades noga färdigheterna i läsning, skrivning och räkning. Allt för att underlätta inlärningen av främst Martin Luthers lilla katekes. I sakristian utspelades sig även de förhör som alla i församlingen måste genomgå innan de fick delta i den första nattvarden. Detta förhör utvecklades senare till vår konfirmation genom kyrkohandboken 1811 och 1917. Lärandet i sakristian var alltså den allmänna och bristfälliga undervisning som fanns innan införandet av folkskolan 1842.
I sakristian bytte prästen om med hjälp av kyrkvärdarna och där förvarades alla kyrkans textilier tillsammans med kyrksilvret. Allt noga inlåst. Bland konstskatterna i sakristian har någon gång tubor blivit funna. Det är sugrör av metall som medeltidens präster använde för att ta emot nattvardsvinet utan att spilla de heliga dropparna. Här kan också återfinnas finnas gamla nattvardsdukar vars uppgift var att samla upp alla heliga smulor från nattvardsbrödet.
Fram till vår tid har sakristian i de flesta svenska kyrkor varit placerad norr om koret. Men många kyrkor har nu flyttat sakristian till ett rum nära entrén. På så sätt blir sakristian den praktiska utgångsplatsen för alla processioner. I Sankt Pauli kyrka ägde detta rum år 2009.
Även under advent och jul samlas vi till nattvard. Psalm nr 727, Ät mitt bröd, visar nattvarden under två gestalter:
Ät mitt bröd, drick mitt vin, kom till mig så ska du ej hungra.
Dagens bön
Herre,
Lär mig dina vägar,
så ska jag visa mina vänner vägen till dina stigar.
I Jesu namn,
Amen.