Vårt uppdrag: att göra gott.

Möten med människor i sorg. Konfirmander som överraskar. Oväntade kramar i kyrkbänken. Att finnas till för den som mår dåligt. I våra åtta unika församlingar görs storverk varje dag. Här hittar du sex berättelser om vad vi gör. Och varför.

Örebro pastorat består av åtta unika församlingar i Örebro. Men framför allt består vi av människor – anställda och ideella – som brinner för att göra skillnad, i både stort och smått.

Därför satt en av våra vaktmästare i två timmar i kyrkan tillsammans med en tjej som mådde riktigt dåligt. Det fanns ju ingen präst eller diakon på plats och flickan behövde verkligen stöd. Inte sedan, utan där och då.

Som medlem i Svenska kyrkan, är du med och stödjer sådana möten i Örebro. Du är också med och ser till att vi har jourhavande präst, gudstjänster, körer och konserter, retreater, stöd till hemlösa och utsatta (bl.a. via Örebro Stadsmission, RIA-Dorkas och härbärget Vinternatt), konfirmand- och ungdomsgrupper, hembesök hos gamla, sjuka och ensamma, nattöppen kyrka, öppna förskolor, Pappis för pappor och barn, att vi finns på Universitetssjukhuset via Sjukhuskyrkan – och en massa annat. Tack för att du är med och bidrar till allt detta.

Ett pastorat. Åtta unika församlingar. Vårt uppdrag: att göra gott.