Bilden visar hur mat packas upp på Matcentralen, Örebro Stadsmission.
Foto: Ulla-Carin Ekblom

Örebro Stadsmission

Svenska kyrkan Örebro pastorat var med och startade Örebro Stadsmission hösten 2015. Örebro Stadsmission är en ideell förening som bedriver verksamheter för människor i utsatthet, hemlöshet och missbruk.

Mer om Örebro stadsmission

• Örebro Stadsmission är en idéburen och politiskt obunden hjälporganisation som stöttar människor i utsatthet.
  • Verksamheten utgår från en kristen humanistisk värdegrund.
  • Bland verksamheterna finns bland annat Porten, en öppen dagverksamhet för människor som lever i utanförskap i form av exempelvis hemlöshet eller missbruk.
  • De största bidragsgivarna är Örebro kommun och Svenska kyrkan i Örebro.
  • Örebro Stadsmission grundades 30 november 2015 på initiativ av och efter en utredning från Svenska kyrkan i Örebro. 18 kyrkor/församlingar var med vid bildandet. Förutom de åtta församlingar som ingår i Svenska kyrkan Örebro pastorat, var det: Betaniakyrkan, Betelkyrkan, Betlehemskyrkan, Brickebergskyrkan, Filadelfiakyrkan, Hagakyrkan, Immanuelskyrkan, Korskyrkan, S:t Eskils Katolska församling och Vasakyrkan
  • Hösten 2020 var 24 församlingar medlemmar i Örebro Stadsmission.

Aktuellt från Svenska kyrkan i Örebro

Tomtarna joggade in närmare 18000 kr!

Publicerad:

Svenska kyrkans Tomtejoggen lördagen den 27/11 spred glädje på flera sätt. Både i form av leenden och glada tillrop där tomtarna joggade fram – och i swishade gåvor, som går till Örebro Stadsmissions julinsamling ”Varje familj räknas”.

Svenska kyrkan ger bidrag på 480 000 kr till Matcentralen på Örebro Stadsmission

Publicerad:

Utsattheten ökar under pandemin. Det märks inte minst på Matcentralen på Örebro Stadsmission. Därför har kyrkorådet i Örebro pastorat beslutat att Svenska kyrkan ger ett extra bidrag på 480 000 kr till utveckling av Porten och Matcentralen.

Svenska kyrkan satsar 210 000 kronor på stöd till ensamkommande unga

Publicerad:

Svenska kyrkan vill stötta unga asylsökande i Örebro. Därför satsar vi nu 210 000 kronor på ett samarbetsprojekt med Örebro Stadsmission som riktar sig till unga ensamkommande. Pengarna går till att förstärka en tjänst för psykosocialt stöd och till att finansiera fritidsaktiviteter. Här kan du läsa mer om insatserna.

Svenska kyrkan går i borgen för Örebro Stadsmission

Publicerad:

Den 29 maj beslutade Örebro pastorats kyrkofullmäktige att gå i borgen för en checkkredit på 2 miljoner kronor för Örebro Stadsmission. 13 ledamöter reserverade sig mot beslutet.

Kyrkofullmäktige gav utökat anslag till Örebro Stadsmission

Publicerad:

Den 2 oktober hölls ett extrainkallat kyrkofullmäktige i Örebro pastorat. På dagordningen stod Örebro Stadsmission, som ansökt om ekonomiskt stöd. Kyrkofullmäktige beslutade att betala ut 1,8 mkr till Örebro Stadsmission, utöver de 1,2 mkr som kyrkorådet tidigare beslutat om.

Bli medlem!

Välkommen att bli medlem i Svenska kyrkan Örebro pastorat. Det gäller både om du vill bli medlem för första gången eller om du tidigare varit medlem och vill bli det igen.