En samlingsbild med olika hållbarhets-relaterade företeelser.
Foto: Illustratör Susanne Engman

Miljöpolicy

Örebro kyrkogårdsförvaltning vill tillhöra framkanten när det gäller miljöarbete.

Miljöpolicy för örebro kyrkogårdsförvaltning

• Vi har en hög målsättning när det gäller miljöfrågor.
  • Vi eftersträvar att vara en av de ledande kyrkogårdsförvaltningarna även inom miljöområdet.
  • Vi är medvetna om olika miljöbelastningar och arbetar fortlöpande med våra miljöplaner.
  • Vi informerar, engagerar och utbildar personalen.
  • Vi arbetar för en minskad energiförbrukning.

Miljösatsningar

2018 gjordes en större solenergisatsning när drygt 250 solpaneler installerades på ekonomiområdet vid Norra kyrkogården.

Krematoriet i Örebro var det första i landet som gick över till att elda med raffinerad rapsolja vid kremering. Som eldningsolja är rapsoljan koldioxidneutral och släpper ut betydligt mindre kväve än fossil eldningsolja. Rapsoljan är fullt nedbrytbar i naturen på 20 dagar.

I samband med en teknikuppdatering av krematoriet som färdigställdes 2020 uppgraderaderades ugnarna och systemet anslöts till fjärrvärmenätet. I och med anslutningen kan omkring 270 000 kWh årligen tas till vara istället för att gå förlorad som spillvärme. I denna film kan du se f.d kyrkogårdschef Per Gustafsson berätta mer om energisatsningarna.

Här kan du läsa Örebro pastorats policy för miljö och klimat.

Solceller på ekonomibyggnaden på Norra kyrkogården
Örebro krematorium Foto: Maria Gustavsson

Örebro kyrkogårdsförvaltning

Kyrkogårdsförvaltningen i Örebro pastorat

Adress: Storgatan 27, 703 63, Örebro

Telefon: 019-15 45 60, måndag-onsdag klockan 9-12 och 13-14:30 och torsdag–fredag klockan 9–12.

E-post: orebro.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se
E-post gravskötselbeställningar: orebro.gravskotsel@svenskakyrkan.se

Krematoriet: Mäster Olofs-, Befrielsens-, Hoppets- och Stillhetens kapell samt tre minnesstundsrum
Adress: Kyrkogårdsvägen 4, 703 75 Örebro