Grön diakoni

Grön diakoni är ett arbete inom Svensk kyrkan i Örebro som rymmer flera olika mötesplatser och aktiviteter där du får vara med och odla och umgås med andra i naturen.

Som kristna ser vi jorden och skapelsen som en gåva att dela med kommande generationer. Grön diakoni rymmer flera olika möteslatser och aktiviteter där du får vara delaktig i det viktiga arbetet att förvalta vår skapelse. I Örebro har Svenska kyrkan bl.a. flera odlingsgrupper där vi ses och odlar grönsaker, kryddor och blommor som sedan blir till buketter till altaret i våra kyrkor.

Grön diakoni handlar både om ekologisk och social hållbarhet. Vi tror att odling och grön diakoni ger massor av positiva synergieffekter.

Vill du veta mer om grön diakoni är du välkommen att kontakta diakonistrategen Willy Höglund.

På gång i Örebro inom grön diakoni

Trädgårdsgrupp i Längbro

Publicerad:

”Nygammal” verksamhet startar upp igen! Nu är våren på intåg och vi är glada att meddela att vi startar en Trädgårdsgrupp i Längbro. Syftet med verksamheten är att erbjuda en mötesplats där vi vistas utomhus och får möjlighet att odla både växter och gemenskap. Förhoppningsvis kommer vi även kunna bidra med egenodlade blommor för att smycka altarbordet i vår kyrka! Start 11 april!

Arbetsträning och praktik

Att ge plats för människor som är på väg till arbetsmarknaden är en viktig del i Svenska kyrkans sociala arbete. Här hittar du information om hur du kan ha praktik och arbetsträna hos oss i Svenska kyrkan i Örebro. Välkommen!