Foto: Gustaf Hellsing/Ikon

Askonsdagsmässa

Onsdag 2 mars firar vi Askonsdagsmässa i Skene kyrka kl. 19.00

Askonsdagen inleder fastans 40 dagar innan påsk. I askonsdagsmässan får fastetiden sitt avstamp. Mässan har fått sitt namn av att man kan få bli tecknad med ett kors av aska i pannan. Askan är en symbol för att allting är förgängligt. Men mitt i förgängelsen har Kristi kors rests – segerns och livets tecken. Genom Jesus äger jag det liv som aldrig dör.

Många känner oro inför vad som nu händer i världen, och en kan behöva få prata med någon om hur det känns och få uttrycka en bön genom att tex tända ett ljus.

På onsdag är Skene kyrka öppen från kl 16.00, vi firar även askonsdagsmässa på kvällen, och därefter kan den som vill också stanna kvar i bön under kvällen. Välkommen!

Aktuella tider:
Onsdag 2:a mars, Skene kyrka:
16.00-19.00 Skene kyrka, Öppet för bön och möjlighet till ljuständning, diakon finns på plats

19:00-20.00 Askonsdagsmässa med bön för Ukraina

20.00 och framåt. Möjlighet för den som vill att stanna kvar under kvällen i kyrkan, i bön för Ukraina.

----------------------

Påven Franciskus uppmanar också alla kristna från olika samfund att göra onsdagen den 2a mars till en bön och fastedag för fred. Han delar följande hälsning från Vatican news:

”Och nu vänder jag mig till alla, troende och icke troende. Jesus lärde oss att man svarar på våldets djävulska vanvett med Guds vapen, som är bön och fasta. Jag uppmanar alla till en Fastedag för freden på Askonsdagen den 2 mars. Jag uppmuntrar i synnerhet de troende att på ett intensivt sätt ägna denna dag åt bön och fasta. Må Fredens drottning bevara världen från krigets galenskap.”

---------------------

Du kan också be där du är, till exempel med dessa ord:

Kärlekens, trofasthetens och fredens Gud. Hör oss när vi ropar. Hör oss när vi ropar ut vår bön om besinning, försoning och förbarmande över vår jord. Hör oss när vi ber om att få se din frid förverkligad över alla folk och stater på jorden. Idag, Gud, ber vi särskilt för och med Ukrainas land och folk. Vi ber för alla människor som finns i Ukraina och som lever i skräck och ångest, och vars liv och framtid riskerar att slås i spillror framför deras ögon. Vi ber Gud att de drömmar, de visioner och det hopp Ukrainas folk bär på inte ska tas ifrån dem. Vi ber särskilt för alla barn, gamla och sköra som drabbas extra hårt av krigets vansinne.

Vi ber för alla familjer i Ukraina. Vi ber för dem som har lämnat sina familjer för att försvara landet. Vi ber för alla dem som har förlorat någon de älskade. Vi ber för alla som flyr. Låt dem finna en fristad någon annan stans. Vi tackar för den solidaritet som Polen och andra länder har visat flyktingarna som korsar gränsen. Vi ber för dem som dragit ut i fält, redo att försvara inte bara sitt land, utan hela världen från aggression och krig. Tack Gud för den solidaritet världen visar i denna nödens stund. Hjälp oss alla att känna att vi står på rätt sida av historien.

Inför dig, Gud, lyfter vi också din kyrka i Ukraina. Från skyddsrum och katakomber, sjukhus och katedraler, från hem och längs flyktvägar ropar din kyrka efter förbarmande. Låt din kyrka i Ukraina känna att din kärlek och nåd bär den genom varje sekund av varje dag. Låt den aldrig känna sig övergiven eller lämnad och låt den känna att den är buren av den världsvida kyrkans böner.

Vi ber Gud för världens ledare i denna svåra stund. Hjälp dem och led dem att fatta de beslut som måste fattas. Uppenbara för dem en väg till fred och gör också Rysslands president och andra ledare villiga att vandra fredens och försoningens väg. Vi ber för vårt eget land, vår riksdag och regering. Hjälp oss alla att stå upp för det som är rätt och inte förlora oss till orätten.

Kyrie eleison, Kriste eleison. Herre förbarma dig, Kriste förbarma dig.

(Bön skriven av Martin Winberg)

------------------------

Vill du bidra till Svenska kyrkans arbete i Ukraina genom Act hittar du möjlighet till det här...