Kökspersonal lägger upp mat till be gäst.

Utbildningssatsning stärker Svenska kyrkans roll för människor i arbetslöshet

Svenska kyrkan har fått fem miljoner för att rusta fler församlingar i Svenska kyrkan att erbjuda praktik och arbetsträning till människor som står långt från arbetsmarknaden.

Till hösten startar en utbildningssatsning riktad till församlingar i Svenska kyrkan som vill erbjuda praktik eller arbetsträning till människor som är långtidsarbetslösa. Satsningen finansieras med ett stöd på 5 miljoner kronor från Europeiska socialfonden (ESF).

– Många församlingar i Svenska kyrkan gör redan insatser för att stötta arbetslösas väg till arbete, egenmakt och delaktighet i samhället. Det här ger en möjlighet för oss att skala upp insatserna och ta ytterligare ett kliv framåt som välfärdsaktör. Jag hoppas många församlingar tar den här chansen. Vi kan göra mer för människor i arbetslöshet, säger Svenska kyrkans generalsekreterare, Helén Ottosson Lovén.

Metod säkerställer kvaliteten

Svenska kyrkan har lång erfarenhet av arbetsmarknadsinsatser. De senaste två åren har 24 församlingar i sex stift kraftsamlat för att svara upp mot det ökade behovet i samhället av praktik och arbetsträningsplatser. En viktig del i arbetet är bemötandemetoden MARY, Meningsfullhet, Arbetsgemenskap, Rehabilitering och Yrkesstolthet, som utvecklats inom Svenska kyrkan för att säkerställa kvaliteten på verksamheten. Med den nya utbildningssatsningen kommer metoden att spridas nationellt.

– Nyckelorden i Mary gäller också vår egen personal, säger Anders Hagman som är projektledare för satsningen.

– Vi ser att anställda i Svenska kyrkan upplever det som djupt meningsfullt att i sin dagliga yrkesutövning också göra en diakonal insats. Att få visa upp sitt eget yrke och instruera i alla de arbetsmoment som ingår, men som inte alltid uppmärksammas, bidrar samtidigt till ökad yrkesstolthet. Jag tror man kan säga att den som rustas att verka som handledare får möjlighet att använda mer av sig själv och sina förmågor i jobbet.

Femhundra anställda väntas gå utbildningarna

Utbildningarna är kostnadsfria och har tre olika inriktningar: handledning, verksamhetsansvar och entreprenörskap. Dessutom ingår en kortare introduktion för arbetslaget i medverkande församlingar.

Målsättningen är att drygt 500 anställda i Svenska kyrkan ska gå en eller flera av kurserna det närmaste året. Satsningen stärker Svenska kyrkans roll som aktör inom arbetsmarknadsområdet och svarar an till samhällets och arbetsmarknadens ökade behov av kvalificerade arbetsträningsplatser.

För mer information:

Europeiska socialfonden stöder arbetsmarknadsprojekt

Rådet för Europeiska socialfonden i Sverige utlyste i februari 500 miljoner kronor till projekt inom EU:s programområde 5, React-EU. Det är ett av EU:s verktyg för att stödja återhämtningen efter pandemin och att möta behoven av omställning eller kompetenshöjande åtgärder bland människor som har jobb. Svenska kyrkans utbildningssatsning, projektet React-EU: MARY, tilldelades 5 miljoner och pågår till 30 april, 2023. Svenska kyrkan har tidigare fått medel från ESF för projektet Skapa plats i Svenska kyrkan som pågår till november, 2022.