Organisationer i gemensam vädjan: agera i en anda av solidaritet och samarbete

Undertecknade organisationer vill se ett nordiskt och baltiskt deltagande i europeiska överenskommelser för landstigning och omfördelningsmekanismer

Berättelser om och bilder på människor strandsatta på båtar på Medelhavet har sedan länge dominerat media. Människor är fast på båtar i flera veckor utan tillräcklig tillgång till vatten, mat och vård, och riskerar slutligen att nekas tillgång till en asylprocess.

Den nuvarande ad-hoc inställningen, att förhandla “båt för båt” om landstigning, fungerar inte. Det finns ett brådskande behov av att säkerställa säkra räddningsinsatser och skyndsamma och adekvata landstigningar för människor som är fast på öppet hav.

En omförhandling av Dublinförordningen för att etablera en permanent mekanism för omfördelning vore att föredra. Denna mekanism måste säkerställa ett jämnt ansvarstagande mellan de europeiska staterna och förhindra situationer så som den nuvarande humanitära krisen på de Egeiska öarna i Grekland.

Eftersom det hittills har visat sig vara svårt att nå en sådan överenskommelse är de
europeiska länderna tvungna att hitta konstruktiva alternativ som respekterar tryggheten och värdigheten för människor som räddats på öppet hav.

Den nyligen grundade “coalition of the willing” och Maltadeklarationen är positiva och betydelsefulla försök till framsteg. Tyskland, Italien, Frankrike och Malta har anslutit sig till deklarationen som antogs den 23 september 2019. Ytterligare europeiska stater har i början av oktober 2019 ställt sig bakom den.

Vår oro kvarstår över de aspekter i Maltadeklarationen som avser att minska antalet asylsökande och att i praktiken hindra tillgången till skydd i Europa. Mekanismens grundläggande innebörd att säkerställa en värdig och skyndsam omfördelning av asylsökande baserat på frivilliga löften av europeiska stater är dock en brådskande angelägenhet.

Gemensamma europeiska överenskommelser om landstigning och omfördelning kan endast fungera om de stöds av länder som kan och vill säkerställa ett adekvat mottagande, en rättvis och effektiv behandling av asylansökningar, att skydd ges till de med skyddsbehov samt att de utan skyddsbehov kan återvända på ett säkert sätt.

De nordiska och baltiska länderna har förmågan att bidra baserat på gemensamma
värderingar såsom respekten för mänsklig värdighet, rättssäkerhet och socialt ansvar.

Vi, de undertecknade organisationerna som representerar det nordiska och baltiska civilsamhället, stödjer därför den nuvarande koalitionen av länder.

Vi uppmanar våra regeringar att agera i en anda av solidaritet och samarbete - både gentemot människorna som kommer till den europeiska kusten för att söka skydd och gentemot de länder belägna vid Europas södra gränser - och att engagera sig på ett konstruktivt sätt i den föreslagna överenskommelsen om landstigning, och omfördelning av människor på flykt.

Amnesty International, svenska, norska, danska och finska sektionerna
Asylrättscentrum
Caritas Sverige