Lapsikuoro laulaa kirkossa.
Foto: Johannes Frandsen/IKON

Musiikki hoitaa sielua

Ilossa ja suuressa surussa tarvitaan säveliä. Häissä musiikki on tärkeä ja ehkä vielä enemmän sillä on merkitystä hautajaisissa.

Surussa sävelet voivat olla ainoa tapa kohdata syvimpiä tunteita, joita on vaikea pukea sanoiksi. Musiikki voi avata jumiutuneet kyyneleet. Kaikki musiikki ei kuitenkaan tätä tee.
Mikä musiikki avaa ja tulkitsee suruamme, on tietenkin yksilöllistä.
Itse muistan, kuinka suuressa surussa en voinut kuunnella muuta kuin Bachin musiikkia. Bachin musiikista löysin sekä surun dissonansseja että jonkinlaista sijaistoivoa – oli
kuin joku toivoi musiikin kautta puolestani niin pitkään, kunnes maa taas kantoi. Mielenkiintoista olisikin tutkia enemmän sitä, mikä meitä koskettaa musiikissa. Mikä saa sielun värähtämään – onko se syvä bassoääni,
kirkas sopraano vai huilun heleys?

Lauluilla lapsuuden maisemiin

Musiikki on myös silta menneisyyteen ja musiikki avaa muistojen bulevardin. Vanhustentalolla käydessäni huomaan kuinka muistisairaudesta kärsivät kykenevät laulamaan virren tai laulun ulkomuistista. Laulujen kautta kuljemme yhdessä lapsuuden maisemiin ja keskustelemme kaikesta siitä, mitä lapsuudessa tehtiin ja myös siitä, mikä on kullekin tärkeää elämässä.

On suurta saada nähdä millaisen muutoksen tutut laulut saavat aikaan, erityisesti, kun niitä on saatu laulaa omalla kielellä.

Yhteinen lauluperinne on tärkeä

Joskus mietin kuitenkin, miten käy silloin, kun meillä ei enää ole yhteisiä virsiä tai lauluja, kun lapset, eivätkä aikuisetkaan enää osaa yhteisiä lauluja. Traditio katoaa, jos sitä ei viedä eteenpäin. Isovanhemmat asuvat ehkä toisella paikkakunnalla ja vanhemmilla ei aina ole aikaa laulaa lasten kanssa. Seurakunta on yksi paikoista, jossa tuetaan yhdessä laulamisen perinnettä.

Virret kertovat ihmeistä

Musiikin kautta voi myös ymmärtää asioita, joita muuten on vaikea selittää. Virsien sanat kertovat joulun ihmeestä ja Jumalan rakkaudesta. Se mitä kerran tapahtui pari tuhatta vuotta sitten, tulee eläväksi uudestaan musiikin ja virsien sanojen kautta. J.S. Bach oli todellinen mestari siinä, kun hän kertoi sekä jouluevankeliumin että kärsimyshistorian sävelten kautta. Jouluoratoriossa voi jo aavistaa ristin varjon suuren ilon keskellä. Myös Martti Luther kirjoitti virsiä tuttuihin säveliin ja Enkeli taivaan tuli tutuksi monelle.

Kauneimmat joululalut -kansanliike

Kauneimmat joululaulut kantavat oman lapsuuden rakkaita muistoja ja laulujen kautta voi hetken viivähtää omassa lapsuuskodissa kaukana kotimaassa. Kaikki muistot eivät tietenkään ole vain kauniita ja ihania, mutta myös kosketus vaikeisiin muistoihin voi viedä meitä eteenpäin, kun saamme jakaa niitä toisten kanssa. Kauneimmista joululauluista on muodostunut lähes kansanliike. Niistä alkaa monen oma joulunvietto. Pandemian aikana ei voitu kokoontua laulamaan yhdessä. Moni löysi kuitenkin ilokseen Kauneimmat joululaulut verkosta.