Foto: Albin Hillert/WCC

Generalförsamlingens antagna uttalanden och budskap

Under generalförsamlingen i Karlsruhe har delegaterna diskuterat och arbetat fram ett antal gemensamma uttalanden i aktuella frågor och ett enhetsuttalande. Därtill finns ett så kallat 'Message' – budskap – för samtliga medlemskyrkor att ta med sig hem.

Enhetsuttalande: Unity statement

Ett enhetsuttalande, Unity Statement, tas fram vid varje generalförsamling. Det kan sammanfattas som ett sorts teologiskt grunddokument i hur strävan efter kristen enhet kan uttolkas i dagens kontexts. Några centrala budskap från det antagna uttalandet från Karlsruhe:

• Den ekumeniska rörelsens strävan efter enhet grundar sig i Guds kärlek, som driver kyrkorna och den ekumeniska rörelsen att verka för försoning och enhet.
  • Den ekumeniska rörelsen bör präglas av en ”hjärtats ekumenik”, en medvetenhet om att enhet och försoning har sitt ursprung i Guds kärlek. Denna hjärtats ekumenik engagerar hela människan – bön, handling och tanke.
  • I en värld präglad av pandemi, klimatkris, krig, orättvisor och förtryck, vittnar kyrkorna och den ekumeniska rörelsen om hoppet i den kristna tron på Guds kärlek till världen. Ett hopp om enhet, rättvisa och fred.
  • Kyrkorna måste stå emot de systematiska orättvisor som präglar världen och vittna om ett alternativ.
  • Den ekumeniska rörelsen står inför svåra utmaningar – oenighet mellan och inom kyrkor, till och med väpnade konflikter och krig mellan kristna. Detta tillstånd gör bara Kristi budskap om enhet än viktigare. Det är en enhet där varje människas värdighet respekteras och likaså hela världen, som Guds skapelse.

Dokumentet kan laddas ned här

Ett budskap från Kyrkornas världsråds elfte generalförsamling: En kallelse att agera tillsammans

Genom Kristi kärlek är vi alla kallade till ånger, försoning och rättvisa i tider av krig, ojämlikhet och synd mot skapelsen. Detta konstateras i det gemensamma budskap, Message, som generalförsamlingen formulerat till alla sina medlemskyrkor.

I budskapet varnas för det katastrofer som uppstår till följd av en oansvarig och brusten relation till skapelsen, vilket leder till ekologisk orättvisa och klimatkris.

Som referens till generalförsamlingens tema anger dokumentet att Kristi kärlek ”som en respons till de som lider, manar oss att komma till honom i solidaritet och agera för rättvisa. Vi är kallade till försoning i Guds kärlek, och att bära vittne till den kärleken som uppenbaras i Kristus”.

Budskapet fortsätter ”Som kristna, med de strukturer vi byggt, har vi dock också varit delaktiga i att våldföra oss på andra. Vi behöver visa ånger och måste sälla oss till rörelsen av försoning”

Ta del av hela uttalandet här: A Call to Act Together

Foto: Paul Jeffrey/WCC

En levande planet: att söka ett rättvist och hållbart globalt samhälle

Klimatkrisen och hur den särskilt drabbar redan hårt prövade delar av världen och ursprungsbefolkningar står högt på kyrkornas agenda. I Karlsruhe skärptes det fokuset ytterligare och det beslutades bland annat om att tillsätta en särskild kommission med uppgift att driva arbetet för klimaträttvisa – att de länder som står för merparten av världens utsläpp också har ett särskilt ansvar att minska dem och hantera följderna av den globala uppvärmningen.

Ta del av hela uttalandet (på engelska): The Living Planet: seeking a just and sustainable global community

Krig i Ukraina, fred och rättvisa i Europa

I detta uttalande kallar Kyrkornas världsråd kriget i Ukarina för orättfärdigt och kräver ett omedelbart eldupphör och tillbakadragande av ryska trupper. Uttalandet läser bland annat:

Vi ber för alla offer i den tragiska konflikten i Ukraina, i regionen och i resten av världen. Vi ber att deras lidande ska upphöra och att de ska få tröst och upprättade liv i säkerhet och värdighet, vi omsluter dem i kärlek och samvaro med Kyrkornas världsråds globala gemenskap av kyrkor.”

Ta del av hela uttalandet (engelska): War in Ukraine, Peace and Justice in the European Region

Det som krävs för fred: att världen drivs till försoning och enhet

Generalförsamlingen bekräftade det starka behovet av förnyad dialog inom den ekumeniska rörelsen och hävgivenhet till uppdraget att verka för fred genom interreligiös dialog och samarbete på alla nivåer. Uttalandet är en fortsättning på den pilgrimsfärd för fred och rättvisa som påbörjades vid den tionde generalförsamlingen i Busan, Sydkorea, 2013.

Krig och konflikt orsaker enorm smärta och förskräckelse, inte minst bland redan utsatta grupper, äldre, kvinnor och barn. ”Vi vädjar om ett globalt eldupphör i alla väpnade konflikter runt om i världen”.

Ta del av hela uttalandet (engelska): The Things That Make For Peace: Moving the World to Reconciliation and Unity

Att söka rättvisa och fred för alla i Mellanöstern

Kyrkornas världsråd ser på Mellanöstern som en plats med historiska rötter till vår tro och där Jesus Kristus föddes, korsfästes och uppstod. Den världsvida kyrkan har alltid sökt aktiv solidaritet med kristna i regionen, som lever i obruten följd som trofasta kristna vittnen i sina länders multireligiösa kontexter, med betydande bidrag till den levande mångfalden och utvecklingen i sina samhällen.

Särskilt vill Kyrkornas världsråds hörsamma vädjanden från kyrkorledare i det Heliga landet. Kyrkornas världsråd noterar att maktväsendet tränger den kristna närvaron i Jerusalem, hotar status quo och stadens multireligiösa och multikulturella identitet samt tvångsförflyttar palestinier.

Ta del av hela uttalandet här (engelska): Seeking Justice and Peace for All in the Middle East