En trädstam med ett band runt där det står Naturvård.
Foto: Svenska kyrkan

Fyra stift besökta i Skogsutredningens stiftsturné

Skogsutredningen har nu besökt Skara, Karlstad, Strängnäs och Uppsala stift. Samtal om hur stiften bedriver jord- och skogsbruk samt deras arbete med fondförvaltning har stått på agendan. Utredningen har också fått se verksamheten ute i fält.

– Det är värdefullt för utredningen att på plats få samtala om de utmaningar och utvecklingsmöjligheter som stiftens egendomsförvaltningar ser i sitt arbete. Vi har bland annat resonerat kring avverkningar, utmaningar med granbarkborreangrepp, miljöhänsyn och ett förändrat klimat. Men även långsiktiga frågor om hur man kan få en jämn avkastning från prästlönetillgångar har diskuterats, säger Kaisa Syrjänen Schaal som är utredningssekreterare.

Utredningen har också haft möten med Samiska rådet i Svenska kyrkan, nätverket för hållbart skogsbruk i Svenska kyrkan och företrädare för nomineringsgruppen Himmel och Jord. Samtalen har bland annat handlat om hänsyn till traditionella samiska näringar, skyddet av biologisk mångfald och andlig hållbarhet.

Under den kommande veckan fortsätter stiftsbesöken. Utredningen kommer också att hålla ett informationspass under kyrkomötets första session.

Läs mer om utredningen

2021 fick kyrkostyrelsen i uppdrag från kyrkomötet att utreda Svenska kyrkans skogsbruk vad gäller hållbarhet. En utredning har nu tillsatts vilken kommer undersöka hur Svenska kyrkan kan säkerställa en så ekologisk, ekonomisk, social samt andlig och existentiell hållbar skogsförvaltning som möjligt.

Här hittar du mer information om utredningen.