Enkelhet och gemenskap viktigast i Aten

Församlingen i Svenska kyrkan i Aten känner av Greklands ekonomiska kris. Ändå stöder församlingen sociala projekt för flyktingbarn. Här finns en varm gemenskap mitt under ständig beredskap för jordbävningar och krig.

Björn Kling är kyrkoherde i Svenska kyrkan i Aten. Han berättar att det finns de som tvekar att dricka kyrkkaffe efter gudstjänsten på grund av att de känner att de då bör lägga en slant för kaffet.

En fattig församling där inkomsterna minskar

- Det som är speciellt för Grekland är att vi är ett samhälle i kris. Det drabbar alla. Vi är en fattig församling. Våra basarinkomster har blivit sämre varje år sedan 2009. Folk har helt enkelt inte pengar!

Trots detta samlar den svenska församlingen i Aten in pengar till olika sociala och diakonala projekt, bland annat genom grekisk-ortodoxa kyrkan.

- Vi bidrar till en cirkusskola för barn och unga i ett flyktingläger. Där får barnen skratta och samarbeta, och tänka på annat. Vi låter en del av inkomsterna från lotterier och basarer gå till projekten. Det kommer också gåvor från Sverige, säger Björn.

I Grekland bor omkring 60 000 människor i flyktingläger.

Närhet och enkelt

Medlemmarna i församlingen i Aten äter ofta tillsammans. På söndagskvällarna är det gudstjänst, därefter brukar de grilla på takterassen. Andra dagar samlas de kring soppa.

- Vi har en otroligt god församlingsgemenskap, en närhet till varann, en enkelhet. Vi har låga trösklar. Det finns en anda i församlingen av att: Här får jag vara den jag är. Jag behöver inte vara lyckad.

Farligt med hylla ovanför sängen

Församlingen i Aten har en ständig krisberedskap. Björn berättar att rädslan för en jordbävning alltid finns närvarande. Det finns till exempel ingen här som skulle ha en tavla eller en bokhylla, som skulle riskera att ramla ned, ovanför sängen.

- Vi lever i ett jordbävningsdrabbat område, säger Björn och konstaterar: Jag har en själv en jordbävningsväska i sovrummet.

Medlemmar över hela Grekland

Skulle en jordbävning drabba Aten så är församlingsmedlemmar som bor på andra håll i Grekland beredda att göra vad de kan.  Det präglar församlingen att de har medlemmar över hela Grekland. Björn reser regelbundet till bland annat Kreta, Rhodos och Kos för att hålla gudstjänst eller viga brudpar.

Björn berättar att församlingen i Svenska kyrkan i Grekland har omkring 300 medlemmar. Några är svenskar som bott i många år i Grekland. Några är greker som bott i Sverige. En del  säsongsbor i Grekland.

Den allra värsta rädslan som människor bär på är oron för att kriget inte är långt borta. Grekland känner sig hotat av Turkiet.

Inget behöver vara perfekt

Mitt i denna rädsla finns församlingen som vill ge gemenskap, själavård, vill dela med sig och som vill att människor ska komma till tro.

Björn tycker att Svenska kyrkans församlingar i Sverige kan lära av den i Aten. Han beskriver en enkelhet, att församlingen försöker fånga in vad som är det viktiga. Här behöver inget vara perfekt.

När man ska fira gudstjänst bryr man sig inte om ifall lokalen inte är ändamålsenlig. Man tränger man ihop sig. Förhoppningsvis finns en gitarr att sjunga till, annars sjunger man utan gitarr helt enkelt.

Viktigt att människor blir sedda

Avgörande är att människor blir sedda, att de känner sig välkomna, att de känner att de behövs.

- Jag tror att det som sker i utlandsförsamlingarna är framtiden för Svenska kyrkan. Vi är spjutspetsar, säger kyrkoherde Björn Kling.

Maria Sandell