Våra kyrkor och kyrkogårdar

I församlingen finns tre kyrkor: Norrala kyrka, Trönö kyrka och Vågbrokyrkan. Kyrkogårdar finns vid Norrala och Trönö kyrka.

Norrala kyrka

Församlingens största kyrka rymmer nästan 400 personer. Här finns också Staffans stupa och Sockenstugan.

Trönö kyrka

Trönö kyrka är ett populärt utflyktsmål för många. Här finns både ett gammalt relikskrin, en spännande arkitektur och ett nytt konstverk, som invigdes hösten 2021.

Vågbrokyrkan

Nu är verksamheten Vågbrokyrkan i full gång igen!

Sommarplantering och skötsel

Välkommen att beställa plantering och skötsel för en grav. Församlingen har planteringslådor till försäljning, vilka underlättar vattning och plantering i både gräs och grus. Vaktmästarna kan även hjälpa till med tvätt av gravstenar. Detta sker dock i mån av tid.

Kontakta expeditionen tfn 0270-300 95

Foto: Maria Svensk

Prislista:

Sommarplantering och skötsel:
urn- och kistgav                                                  840 kr/år
sockelgrav o dyl                                                 1050 kr/år

Höstplantering Ljung 2 st                                   160 kr/år

Tändning av 1 stgravljus till Alla helgons dag    100 kr/år

Planteringslåda inkl. sugfilt                                 1300 kr
Planteringslåda inkl. sugfilt nergrävd och klar (planteringsjord ingår första året)                                                   1700 kr

Tvätt/rätning av sten                                        400 kr/timmen
(minst en timme faktureras)

Lutar gravstenen?

Du vet väl om att det är gravrättsinnehavarens ansvar att se till gravstenen?

Om det är så att stenen lutar bör du snarast ta kontakt med våra vaktmästare, så de kan räta upp stenen. Kostnaden för detta står gravrättsinnehavaren för.

I de fall en sten lutar alltför mycket kan vaktmästarna tvingas lägga ner stenen, för att undvika att den faller och att någon kommer till skada.

Vi som jobbar på kyrkogårdarna är: