Begravning

En sista hälsning

Begravningen ger oss möjlighet att ta ett sista farväl av den som lämnat oss. Samtidigt som vi överlämnar honom eller henne i Guds händer.

Kyrkan kan även tillhandahålla lokal för minnesstunden.

Begravningsombud och begravningsavgift

Begravningsombudet i Söderhamns kommun heter Robert Eriksson och kan nås på tfn  070 392 40 50.

Begravningsombud - vad gör ett sådant?
Begravningsombudet utses av Länsstyrelsen och har till huvuduppgift att kontrollera hur församlingarna sköter sitt arbete gällande begravningar, kyrkogårdar och sånt som är förknippat med dessa. Eftersom alla betalar begravningsavgift, oavsett om man är medlem i Svenska kyrkan eller inte, granskar begravningsombudet hur dessa pengar används, och ser till att de som inte är medlemmar i Svenska kyrkan blir hörda gällande sina önskemål och intressen.

Vad är begravningsavgift?
Begravningsavgiften betalas av alla som är folkbokförda i Sverige och har en beskattningsbar inkomst, oavsett om man är medlem i Svenska kyrkan eller inte. Den kontrolleras av Kammarkollegiet, som alla begravningsombud rapporterar till. I regel är det Svenska kyrkans församlingar som har begravningsansvaret, och därför får använda begravningsavgiften.

Begravningsavgiften är inte kopplad till den egna begravningen, utan går till att erbjuda allmänna begravningsplatser för alla som bor i Sverige. Det här är exempel på vad begravningsavgiften får användas till
Lokal för förvaring och visning av den avlidne
Kremering
Transport till gravsättning (det gäller transporter från det att huvudmannen tagit över ansvaret för stoftet och till dess att gravsättning har skett)
Gravsättning
Lokal för begravningsceremoni utan religiösa symboler
Gravplats eller motsvarande på allmän begravningsplats under 25 år.