Nyåkers kyrka

En samverkanskyrka mellan EFS och Svenska kyrkan.

Den vita träkyrkan ägs och drivs av EFS-föreningen i Nyåker, men sedan 1967 har verksamheten i olika former skett i samarbete mellan EFS och Nordmalings församling. Det innebär att EFS-föreningens styrelse tillsammans med församlingens präster planerar och gemensamt genomför gudstjänster i kyrkan. Kyrkvärdskapet och kyrkan sköts helt ideellt av EFS, med bidrag från församlingen.

Nyåkers kyrka invigdes med pompa och ståt 1921. 1938 byggdes kyrkan om efter ritningar av Einar Lundberg. Kyrkan har ett långhus med ett tresidigt kor i ena änden och ett gaveltorn med huvudingång i den andra. Lokalen rymmer ca 100 personer.

Förutom kyrkan har EFS i Nyåker också ett sommarhem på Björnberget i Orrböle. Där hålls vanligtvis gudstjänsterna under sommarmånaderna.

Mer om verksamheten i EFS Nyåker hittar du på föreningens hemsida.

Kyrkor och mötesplatser

I Nordmalings församling finns fyra kyrkor och tre kapell. Alla med sin egen unika historia. Därutöver har vi många andra lokaler där människor möts till gudstjänst, fest och vardag.