Beställ gravskötselavtal

Här kan du beställa skötselavtal för gravar, till exempel gräsklippning och skötsel av rabattyta samt plantering av sommarblommor.

Du som är gravrättsinnehavare kan beställa gravskötsel här direkt på webben. Du behöver ange på vilken kyrkogård graven finns, gravens nummer och kvarter i beställningen.

Vi behöver ha din beställning av skötselavtal senast 28 februari.
Alla priser angivna inklusive moms och gäller för 2024.

Om du är ombud för gravrättsinnehavaren eller inte känner till uppgifterna kring graven, kontakta expeditionen, se kontaktuppgifter längre ner på sidan.

Avtalslängd och avräkningskonto

Från och med 2022 är alla nya eller omtecknade skötselavtal 1-åriga med automatisk förlängning. Vill du ha samma sorts skötsel som föregående år behöver du bara betala fakturan som skickas ut i början av året. Vill du byta avtal eller avsluta ditt skötselavtal använder du formuläret längre ner på sidan eller kontaktar vår expedition.

Det är möjligt att förbetala gravskötsel (upp till 30000 kronor) genom ett så kallat avräkningskonto. Din skötselbeställning förnyas då varje år automatiskt så länge det finns pengar kvar på kontot. För mer information ber vi dig kontakta församlingens expedition.

Våra olika avtal

Grundskötselavtal

Det här är vårt enklaste gravskötselavtal och omfattar endast gräsklippning/puts runt gravsten och eventuell planteringsyta. Ogräsrensning av planteringsyta måste du med det här avtalet sköta själv.

Pris: 300 kr (1 år, löpande avtal med automatisk förnyelse)

Utökat skötselavtal

Det utökade skötselavtalet innehåller ett brett utbud av tjänster men ej plantering av växter.

• Gräsklippning. Vi klipper och putsar gravens gräsytor under hela säsongen (se grundskötselavtal)
  • Grusade gravar ogräsrensas och krattas
  • Ogräsrensning av planteringsyta
  • Jordförbättring av planteringsyta
  • Kantskärning
  • Vattning
  • Vårstädning. Under april till maj tar vi bort vinterdekorationer och putsar perenna växter.
  • Höststädning. Under september till oktober tar vi bort sommarblommor.

Pris: 930 kr (1 år, löpande avtal med automatisk förnyelse)

Utökat skötselavtal med växter

I detta avtal ingår allt som finns i det utökade skötselavtalet samt plantering av sommarväxter och höstljung.

Plantering av sommarblommor påbörjas tidigast vecka 24.

Pris: 1 år 1210 kr (1 år, löpande avtal med automatisk förnyelse)

Beställningsformulär

Beställ övriga kyrkogårdstjänster här

Utöver gravskötselaavtal erbjuder Nordmalings församling också andra tjänster kopplade till vård av gravar, till exempel ljuständning, morsdagsbukett, plantering av höstljung och gravstensvård. Läs mer och beställ här.

Nordmalings Församlingsexpedition

Post- och besöksadress

Nordmalings församling
Kungsvägen 46,
914 32 Nordmaling

0930 - 392 20

nordmaling.forsamling@svenskakyrkan.se

Telefontider kyrkogårdsärenden

Måndag–torsdag: 8.00-11.00

Telefontider övriga ärenden

Måndagar: 09.00–12.00
Onsdagar: 13.00–15.00
Torsdagar: 09.00–12.00

Besökstider

Måndagar: 09.00–12.00
Onsdagar: 13.00–15.00
Torsdagar: 09.00–12.00

Öppettider helgdagar 2024

Följande datum har expeditionen helt stängt:
Skärtorsdag (28/3)
Annandag påsk (1/4)
1 maj
Kristi himmelsfärds dag (9/5)

Personalens kontaktuppgifter och direktnummer hittar du här.