Kontroll av gravanordning

På kyrkogårdarna pågår kontroll av samtliga gravanordningar, vilket innebär att varje gravsten kontrolleras. Det är viktigt att varje gravsten är säkert förankrad så att den inte kan falla omkull och skada någon.

Detta görs utifrån de riktlinjer som Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation rekommenderar när det gäller montering och provning av gravvårdar och som är framtagna av Centrala Gravvårdskommittén.

Kontrollen av gravstenarna bekostas av kyrkogårdsförvaltningen, däremot är det gravrättsinnehavaren som äger gravstenen och därmed står för kostnaden för monteringen.

De gravstenar som inte uppfyller säkerhetskraven säkras genom en tillfällig anordning eller läggs ner vid graven och gravrättsinnehavaren kontaktas.