Gravskötsel

När du är gravrättsinnehavare till en enskild gravplats har du ansvar för att gravplatsen sköts och ser prydlig ut.

Gravskötsel är samma sak som vård av gravplats. (Observera skillnad på gravskötsel och  gravrätt.)

Om du är gravrättsinnehavare har du två möjligheter:

• Du kan själv sköta om den gravplats du har ansvar för.

• Du kan låta kyrkogårdsförvaltningen vårda gravplatsen och då skrivs ett gravskötselavtal på ett eller flera år.

1-årsskötsel: Faktura betalas varje år, och skötseln löper så länge som gravrättsinnehavaren önskar, med reservation för höjning av avgiften.

Flerårsskötsel - avräkningskonto: Vid betalning via avräkningskonto betalar gravrättsinnehavaren in en engångssumma, högst 25.000 kronor.

Från summan dras sedan varje år den fastställda skötselavgiften och skötseln varar så länge som det finns pengar kvar på kontot. Exakt hur många år skötseln gäller kan inte anges utan beror på kostnadsutvecklingen. Enligt Konsumentverkets regler ska församlingen garantera skötsel under 60% av den skötseltid som beräknas då avtalet ingås.
Exempel: En gravrättsinnehavare betalar in 5.000 kronor för skötsel och har en skötselkostnad på 1.000 kronor/år. Den teoretiska skötseltiden är då 5 år; 5.000:1.000 = 5 år
Församlingen garanterar att gravplatsen sköts under 60% av de 5 åren, alltså 3 år. Finns det pengar kvar efter 3 år, fortsätter skötseln tills pengarna är slut. Tiden för gravrätten sätter även för avräkningsavtal en bortre gräns för hur lång tid som skötselavtalet kan tecknas.

Här kan du läsa vilka alternativ som erbjuds här.
Gravskötselavgifter 2017

Askgravplats

Om du är gravrättsinnehavare till en gravplats i askgravplatsen på Nykyrka eller Bjurbäcks kyrkogård ingår gravskötsel i 25 år i den engångsavgift på 5.300 kronor som du betalat.

Kontaktaann.saav@svenskakyrkan.setel 0392-122 00 på församlingsexpeditionen för mer exakta uppgifter.