Gravrättsinnehavare söks

Gravboken saknar ibland helt uppgifter om aktuell innehavare till gravplats. Vanligen rör det sig om äldre upplåtelser. Före den 1 april 1991 behövde inte gravrättsinnehav anmälas till huvudmannen utan gravrätten övergick automatiskt till efterlevande arvingar.

Genom begravningslagen som trädde i kraft den 1 april 1991 infördes en anmälningsskyldighet för dödsboet. För att komplettera bristfälliga gravböcker försöker huvudmännen komma i kontakt med eventuella gravrättsinnehavare. Att vara antecknad i gravboken är en förutsättning för att kunna utöva sin rätt som följer av begravningslagen. Att vara innehavare innebär även förpliktelser såsom att hålla gravplatsen i ordnat och värdigt skick.
Mullsjö-Sandhems församling följer rekommenderad arbetsmodell för att söka gravrättsinnehavare. Den innebär:
·         Grön skylt sätts upp på gravplatsen med uppmaning att ta kontakt med kyrkogårdsförvaltningen. Datum för uppsättandet antecknas i gravboken, och rekommendationen är att skylten finns på gravplatsen under minst två allhelgonahelger och två morsdag. Under denna tid får det förutsättas att någon med anknytning till gravplatsen besöker platsen och tar del av uppmaningen.
·         Information sätts upp på begravningsplatsen om skälet till den skyltning som förekommer på gravplatserna; alltså de gröna skyltarna.
·         Information publiceras även på församlingens webbplats.
·         Lokal information sprids genom församlingsblad.
·         När dessa åtgärder har genomförts och ingen har trots detta hört av sig ska sökandet avslutas. Har ingen hört av sig inom den angivna tiden av två år bör huvudmannen kunna utgå från att det numera inte finns någon innehavare av rätten till gravplatsen.
·         Gravplatsen får därmed anses som återlämnad till huvudmannen och därigenom upphör gravrätten enligt begravningslagen.
·         Sökandet avslutas med en rapport så att allmänheten och efterlevande kan se vad huvudmannen gjort i ärendet.
·         Rapporten behandlas vid sammanträde i kyrkoråd.

Skötsel av gravar utan gravrättsinnehavare
Dessa gravar står under huvudmannen och sköts av denne så att begravningsplatsen är i ett ordnat och värdigt skick. Gravanordningar tvättas inte, och om de innebär en säkerhetsrisk kommer de att säkras med påle och band fram till ovan nämnda tid har löpt ut.
Planteringar görs inte på dessa gravar, och får heller inte göras av någon som inte har gravrätt till dessa. Om man känner att man har anknytning till någon av dessa gravar eller vet någon annan som har det, så vädjar förvaltningen om hjälp med namn.