Närbild på en ljusrosa ros.
Foto: Jenny Sigeman /Ikon

Begravning på olika sätt

Det finns flera olika sätt att ha en begravning på. En begravning kan väcka många olika känslor så som saknad och ilska, och sorgen är alltid personlig.

Olika typer av begravningsformer

En begravningsgudstjänst är ett tillfälle att säga farväl och överlämna en människa till Gud. Den följer en given form och kan göras personlig. Prata med prästen och musikern så hjälper de dig.

1. Kontakta oss och boka begravningsgudstjänst. Vid bokningen bestäms tid, plats, präst och kyrkomusiker. Inom de närmsta dagarna hör prästen av sig för att boka tid för ett begravningssamtal.
  2. Kontakta kyrkogårdsexpeditionen med uppgifter om den avlidne ska kremeras eller jordbegravas samt var den avlidne ska gravsättas.

Vi hjälper också till att planera in själaringning (sker normalt dagen efter dödsfallet) och tid för tacksägelse i samband med gudstjänst.

En borgerlig begravning kan ledas av en borgerlig begravningsförrättare eller av anhöriga och vänner själva. ”Den svenska högtidsboken”  innehåller förslag på ceremonier och finns att köpa eller låna på bibliotek.

1. Välj och boka plats och förrättare. Det finns inga särskilda bestämmelser för hur ceremonin ska vara utformad. Vill ni vara i något av begravningskapellen bokas det via oss, se kontaktuppgifter längst ner på sidan. Det finns religiöst neutrala lokaler i olika storlekar att boka.

Det går utmärkt att ha en vanlig begravning i kapellen med dem som kan närvara, och där de som inte har möjlighet att komma resande kan delta via webbsändning. Detta får ordnas av familjen eller av begravningsbyrån i så fall. Men församlingarna har inga problem med att begravningsgudstjänsten webbsänds till dem som inte kan komma, för att underlätta för alla som vill ta avsked.

Det går att hålla begravningsaktvid graven på kyrkogården, utan att vara i kapellet eller kyrkan alls. Då hålls hela begravningsakten eller begravningsgudstjänsten ute tillsammans med prästen och svenska kyrkans musiker. Så gjorde man ofta förr och seden är vanlig i andra länder.

Självklart ordnar vi med sittplatser så att det går att sitta ute runt graven, för den som har svårt att stå. Säg bara till innan.

Om det är omöjligt att få till en begravningsakt i samband med dödsfallet kan kistan gå till kremering först och en begravningsakt eller begravningsgudstjänst med urnan kan hållas senare, detta måste ske inom ett år efter dödsfallet.

Det går också att få en begravningsgudstjänst med urnan direkt på kyrkogården, tillsammans med präst och musiker.

En stenduva på en mossig gravsten.

Olika typer av gravar

Det finns olika typer av sätt att begrava någon. Här går det att läsa om de olika sätten och hitta det som passar bäst.

En urna står uppställd bland ormbunksblad i kyrkan.

Låneurna

Det går att låna en urna som används vid begravningsceremonin och efterföljande gravsättning i minneslund eller askgravlund.

Att förlora någon anhörig

Det är svårt att förlora en anhörig eller nära vän. Oavsett om den är ung eller äldre. Tre personer delar här med sig av sina erfarenheter.

Närbild på en ljusrosa ros.

Begravning på olika sätt

En vitt stenhjärta med texten Älskad och saknad ligger på en gravkrans.

Begravning – ett sista farväl

Begravningsakten är en akt av kärlek och respekt för den som är död och något att hämta kraft ur för de anhöriga.

Begravningsplatser

Våra begravningsplatser – eller kyrkogårdar som de ofta kallas – finns i Fässberg, Kikås och Kållered. De är rofyllda platser för besök till minne av avlidna kära.

Barnens roll vid begravning och vid gravskötsel

En liten sovande ängel i porslin ligger på en gravsten.

Barnen får vara delaktiga i begravningen

Är det lämpligt att barn deltar vid en begravning? Hur anpassar man en begravning till barnets nivå? Gör gärna barnen delaktiga i ceremonin.

Låt barnen hjälpa till vid graven

På kyrkogårdarna i Mölndal finns redskap som är anpassade för barn. Låt barnen vara med och göra fint vid graven hos släkt och vänner.