Dop, konfirmation, vigsel och begravning

Boka eller fråga om kyrkliga handlingar

Vid frågor om kyrkliga handlingar (dop, bikt konfirmation, vigsel och begravning) så är det enklast att vända sig direkt till församlingens präster.

För att boka en kyrklig handling kan du vända dig till pastoratets gemensamma e-post eller telefon eller direkt till kyrkoherden via e-post eller telefon. Kyrkoherden är begränsat nåbar via telefon på måndagar.

Om du har mer allmänna frågor om du kan du klicka på följande länk: Här finns information

Konfirmation

Året du fyller 14 år får du som är medlem i församlingen en inbjudan till konfirmation. Ordet konfirmation betyder bekräftelse och i kyrkan står det för att du hör ihop med Gud genom dopet och att just du är värdefull och viktig. Men du behöver inte vara döpt för att börja i en konfirmandgrupp. Många konfirmander döps under sin konfirmandtid.

KONFIRMANDTIDEN ÄR EN UNIK MÖJLIGHET ATT FÅ PRATA OM TRO OCH LIVSFRÅGOR BÅDE MED VÄNNER OCH VUXNA I EN AVSLAPPNAD MILJÖ.

Vi träffas vanligen varannan onsdag efter skolan i församlingshemmet i Moheda. Vi kommer att ha ett litet läger på hösten och lite längre på våren.

Du kommer möta varierad pedagogik med en mångfald av metoder. Det blir inte så mycket sitta stilla och lyssna eller att läsa i en lärobok. Istället diskuterar vi, samtalar, gör övningar och andra aktiviteter, samt deltar i gudstjänst med mera. Och naturligtvis ska vi fika också.

Du får lära mer om bibeln och psalmboken och hur innehållet kan hänga ihop med vårt liv här idag.

Du behöver inte ha bestämt dig för att konfirmeras innan du börjar i gruppen. Du kan vara med under hela konfatiden och sedan besluta om du vill konfirmeras eller inte. Det är ditt beslut - och att ta ansvar för det är en del i att bli vuxen.

Vi som leder konfirmationsläsningen är präster, pedagoger, musiker och unga ledare.

Vi är nyfikna på dig och vad du funderar på!

Foto: Bernts Foto, Växjö

På ovanstående fotografi kan ni se de ungdomar som konfirmerades i Slätthögs kyrka den 21 maj 2016.

Till vänster ser Daniel Sjöö som var kyrkoherde i Moheda mellan 2003-2018. Till höger ser Ni församlingsassistent Maria Helge.

Minnesord:
"Be, så skall ni få.
Sök, så skall ni finna.
Bulta, så skall dörren öppnas.
Ty den som ber, han får,
och den som söker, han finner,
och för den som bultar
skall dörren öppnas."