Altare med tända ljus. Altartavla bakom föreställande Jesus med en rosa lilja och handen höjd i välsignelse.
Foto: Jens C Hilner

Fira gudstjänst i Oxie kyrka

I Oxie kyrka kan du fira mässa på torsdagar 18.30 och söndagar 16.00

Gudstjänstkalender för Oxie kyrka

I kalendern nedan ser du de gudstjänster som hålls i Oxie och Glostorps kyrkor den närmaste tiden.

Tryck på ikonerna i anslutning till kalendern om du vill ändra till att se vecko- eller månadsvy. Använd förstoringsglaset bland ikonerna för att söka.

Se kalender för gudstjänster i hela Malmö

Många olika typer av gudstjänster

Gudstjänsten är grunden som kyrkan står på. Lyckan, lugnet, festen, eftertanken, trösten och stillheten som för oss närmre Gud. Gudstjänsten får oss att leva i gemenskap med Jesus Kristus och varandra, med hjälp av bibeltexterna, bönen, måltiden - nattvarden - och kyrkorummet. Alla är vi välkomna precis som vi är, vana eller ovana kyrkobesökare, glada som ledsna, vid högtider och i vardagen.

Mässa nästan varje söndag kl. 16

Mässan på söndagar är veckans huvudgudstjänst. Gudstjänsten utgår från söndagens bibeltext och vi firar nattvard tillsammans. Efter mässan serveras vanligtvis kyrkkaffe i kyrkan.

Söndagsmässor med ett visst tema

Familjegudstjänst/mässa

Barn är alltid välkomna till gudstjänsterna i Oxie kyrka. Men några gånger per termin får barnen vara särskilt i fokus vid söndagens huvudgudstjänst som då blir en familjegudstjänst/mässa. Gudstjänsten/mässan utgår precis som vanligt från söndagens bibeltext och tema, men är anpassad för barn. Ofta medverkar barn från kyrkans olika verksamheter, Barnens bibel används vid textläsningarna, predikan talar till barnen och musiken väljs med barnen i åtanke.

Ta taxi till oss!

Illustration. Tre personer sitter i en grön bil.
Foto: Illustratör Susanne Engman

Vi vill hjälpa dig som vill/behöver åka bil till våra verksamheter.

Du är välkommen att ta kyrktaxi. Då ringer du 040-97 97 97 och uppger koden ”1469 Oxie”, så betalar vi din resa till och från oss.

Engagera dig som volontär i Oxie kyrka

Har du möjlighet och lust att bli ideellt engagerad i Oxie kyrka? Det kan handla om allt från att agera kafévärd till att duka vid Öppet hus, vara gudstjänstvärd och ingå i internationella gruppen. Extra hjälp behövs dessutom vid exempelvis påsk och vid födelsedagsfester. Även egna förslag tas varmt emot.

Kontakta Oxie kyrka

040-27 92 80. Telefontid mån, tis, tors, fre 9-15, onsdag 13-15.

Bokning av dop, bröllop och begravning

040-27 90 01. Telefontid vardagar kl. 9–15, lunchstängt kl. 12–12.30.
Dop kan också preliminärbokas via webbtjänsten Boka dop på nätet.

Epost

fosie.malmo@svenskakyrkan.se

Oxie kyrkoväg 214B (länk till Google Maps)

Öppettider

Oxie kyrka öppen måndag, tisdag och onsdag kl. 8-16, torsdagar 8-18 och fredagar 8-14. Vid andra tider, känn gärna på dörren - kyrkan kan vara öppen. Avikelser kan förekomma. Vill du vara på säkra sidan, är du välkommen att kontakta oss som jobbar i Oxie kyrka och bestämma tid.

Vill du komma in på församlingsgården och prata med oss är du välkommen. Skulle expeditionsdörren vara stängd ring på dörren.

facebook.com/svenskakyrkanioxie

Be för mig vid nästa gudstjänst

Varje gudstjänst ber vi till Gud. Om du vill så ber vi gärna för dig.
Kom ihåg att markera om du vill vara anonym.

Få information om kommande gudstjänster

Hand håller mobil som visar appen Kyrkguiden
Foto: Gustaf Hellsing / IKON

Du kan också få gratis information om kommande gudstjänster genom att

Swisha söndagens kollekt

Qr-kod för att swisha söndagens kollekt i Oxie kyrka

Saknar du kontanter kan du swisha söndagens kollekt till 123 419 72 16. Du kan också välja att scanna qr-koden ovan i din Swishapp.

Obs! Swishar du annan dag än söndag går din gåva till Svenska kyrkan Malmös diakonala arbete istället för till söndagens kollektändamål.

Församlingskollekter 2022 Oxie kyrka

Följande datum 2023 är det församlingskollekt:

• 1 januari - Act Svenska kyrkan, katastrofinsatser
  • 8 januari - Diakonin i Oxie
  • 15 januari - Smile
  • 12 februari - BRIS
  • 22 januari - Läkare utan gränser
  • 5 mars - Diakonin i Oxie
  • 19 mars - Act Svenska kyrkan, mentorsmammor
  • 6 april - Barncancerfonden
  • 9 april - SKUL
  • 30 april - Diakonin i Oxie
  • 18 juni - Operation Smile
  • 25 juni - Musikversksamheten i Oxie

Korg med pengar

Ge kollekt

Varje söndag i kyrkan samlas veckans kollekt in. I Malmös kyrkor kan du skänka kollekt kontant eller via Swish. Läs om swishnummer till lokala kyrkor, riks-, stifts- och församlingskollekter.

En man och en kvinna håller i en korg för kollekt

Bli gudstjänstvärd

Som gudstjänstvärd är du med och delar på uppgifterna i söndagens högmässa. Det kan handla om att hälsa besökare välkomna, läsa en text eller bön, bära kors eller ljus i processionen, hjälpa till vid nattvarden eller ta upp kollekt.