Foto: Kristina Strand Larsson

Fakta om Lunds stift

Lunds stift består av 148 församlingar i Skåne och Blekinge. Stiftet har en mer än tusenårig historia då Lund blev biskopssäte redan år 1060 och upphöjdes 1103 till ärkestift över hela dåvarande Norden. På den här sidan kan du läsa om stiftets historia, biskopen, statistik, kyrkor och vänrelationer.

Diagram över döpta i % av alla födda med minst en förälder som är medlem i Svenska kyrkan.

Lunds stift i siffror

Hur många församlingar och kyrkor finns det i Lunds stift? Hur många döps och konfirmeras per år? Här är sidan för dig som gillar siffror och statistik.

Vitkalkad kyrka med svart tak.

Kyrkobyggnader i Lunds stift

I Lunds stift, det vill säga Skåne och Blekinge finns det cirka 500 kyrkobyggnader. Klicka på siffrorna och symbolerna i kartorna på sidan för att lära dig mer om byggnadernas rika historia.

Vänstift och vänrelationer

En viktig del av det internationella arbetet är samarbeten mellan stift, församlingar i Sverige och deras motsvarigheter utomlands. Lunds stift har flera vänrelationer i Tyskland, Sydsudan, Tanzania och Israel/Palestina. Här nedan kan du läsa om respektive vänrelation.

Biskop Johan Tyrberg

Den 1 april 2014 valdes Johan Tyrberg till Lunds stifts 69:e biskop och biskopsvigdes den 24 augusti samma år i Uppsala domkyrka.

Lunds domkyrka

Biskopen och Lunds domkyrka

En domkyrka är den kyrka där en biskop har sitt säte. Ordet domkyrka kommer från latinets “Domus Dei” och betyder “Guds hus”. Läs mer om Lunds domkyrka på Lunds domkyrkoförsamlings webbplats.

Skiss på äldre herre Lunds domkyrka

Biskopar och ärkebiskopar i Lunds domkyrka

Från år 1060 har det funnits biskopar i Lund. Den förste hette Henrik och den nuvarande Johan Tyrberg.