Foto: Christer Arneson

Begravning

Må din väg gå dig till mötes och vinden vara din vän och må solen värma din kind och må regnet vattna själens jord och tills vi möts igen, må Gud hålla, hålla dig i sin hand. Sv.ps 730

Att mista en anhörig eller nära vän är en svår upplevelse. Där ställs vi inför både vår egen sorg samtidigt som en rad praktiska frågor måste lösas och besvaras.
I sorgens stund behöver vi hjälp och stöd av våra anhöriga och vänner, men vi kan också behöva hjälp av någon som är van att möta människor i sorg.
Du är alltid välkommen att höra av dig till någon av våra präster eller diakon
(länkar längst ner på sidan).

Innan begravningen träffar ni den präst som ska leda begravningsgudstjänsten.
Då finns möjlighet att både prata om den person som vandrat vidare in i evigheten och om innehållet i begravningsgudstjänsten. I Svenska kyrkan finns en given ordning för hur en begravningsgudstjänst ska se ut. Du som anhörig har möjlighet att välja psalmer och önska vilken musik som ska spelas. Genom griftetalet, utsmyckning och genom de blommor ni valt blir begravningen personlig.

Efter begravningsgudstjänsten finns det möjlighet för den som vill att ha en Minnesstund. Ett tillfälle att samlas efter begravningen, för att dricka en kopp kaffe eller äta något tillsammans. Minnestunden kan ske i hemmet eller om ni önskar hyra en lokal i något av våra församlingshem.
Ring gärna till församlingsexpeditionen 046-708040 vid frågor eller om ni önskar boka lokal.

En gravplats ska också väljas ut. I denna Broschyr kan du läsa om vilka gravplatsalternativ som finns i vår församling. Via församlingsexpeditionen får du hjälp med dina frågor angående att välja gravplats.

I församlingen finns ett bårtäcke att låna vid begravningen. Bårtäcke är en textilsmyckning som kan läggas över kistan och som ersätter kistdekorationen av blommor, du ser det på bilden överst på sidan.

När du mist någon närstående kan det finnas behov av att träffa andra i liknande situation. I vår församling finns möjlighet att vara med i en Leva vidaregrupp.
Där delar vi tankar, känslor samt upplevelser från före och efter dödsfallet. Tillsammans kan vi genom delade erfarenheter förmedla styrka och hopp till varandra och hitta vägar vidare i livet.