Konfirmation2024
Foto: IKON

Konfirmand 2023/2024

Du är inte ensam om att fundera över livet. Välkommen att bli konfirmand i Lessebo!

Svenska kyrkan i Lessebo församling vill erbjuda dig som är 14 år eller äldre en tid för gemenskap, funderingar kring livet, kärleken och döden, Gud och allt däremellan.

Ordet konfirmation betyder bekräftelse och i kyrkan står det för att du hör ihop med Gud genom dopet och att just du är värdefull och viktig. Du behöver inte vara döpt för att börja i en konfirmandgrupp. Många konfirmander döps under sin konfirmandtid.

När vi ses på konfirmandträffar eller läger pratar vi om olika frågor i små eller stora grupper. Det kan handla om allt mellan himmel och jord. Vi firar gudstjänst och andakt tillsammans och du får veta mer om vad Bibeln och Psalmboken innehåller och hur de kan hänga ihop med våra liv här idag.

KONFIRMAND 2023/2024

I Lessebo församling erbjuder vi två konfirmandgrupper:
1. Konfirmandträffar med start 30 augusti 2023, konfirmation i maj 2024. Några
lägerdygn ingår. Vi träffas i Lessebo kyrka kl 14.30-16.30 varje onsdag. Utöver detta ingår medverkan i ett antal gudstjänster.
2. Sommargrupp som träffas 17 juni - 7 juli i Hovmantorp mån-tors kl 9-12. Utöver detta ingår medverkan i ett antal gudstjänster under hösten 2023 och våren 2024. Endast dagläger. Närmare info under hösten.

Välkommen på öppet hus för att få veta mer! Onsdagen den 23/8
kl 14.30-17.00 i Lessebo kyrka.

Vi behöver din anmälan senast den 25 augusti. Det går bra att mejla till lessebo.forsamling@svenskakyrkan.se  eller smsa till 076-767 9914, eller ringa till 0478-344 13.

Kontaktperson är Ingrid Knutsson Starck, komminister i Lessebo församling.
Hon kan nås efter den 24 juli på tel 0478-344 04 eller 073 024 77 36.
E-post ingrid.knutssonstarck@svenskakyrkan.se

Vanliga frågor om konfirmation

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

En yngling doppar en oblat i den framsträckta bägaren.

Svenska kyrkans Unga Lessebo

en ung röst som formar och påverkar vår kyrka och samhälle

Vuxen väg till tro - Katekumenatet

Söker du ett sammanhang där du som vuxen kan samtala och reflektera över livsfrågor? Då kanske katekumenatet är någonting för dig.