En kyrkoorganist använder orgelns fotpedaler.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Lediga jobb i församlingar, pastorat och stift i Sverige

I församlingar och pastorat kan du jobba som till exempel präst, diakon, församlingspedagog, kyrkomusiker eller kyrkvaktmästare.

På den här sidan har församlingar, pastorat och stift möjlighet att lägga in sina lediga tjänster.

Om du vill leta jobb i en speciell församling, kan du leta direkt på deras webbplats.
Hitta församling.

Lediga tjänster – se alla eller sök på exempelvis yrke eller ort

En kvinnlig präst står utomhus med en kaffemugg i handen och samtalar leende med någon.

Lediga jobb i Svenska kyrkan

På den här sidan hittar du en del av alla lediga jobb i Svenska kyrkan. En del församlingar, pastorat och stift publicerar lediga jobb på sina egna webbsidor.

Lediga jobb på kyrkokansliet i Uppsala och utomlands

På kyrkokansliet jobbar du med frågor som är gemensamma för hela Svenska kyrkan.

Några personer sitter runt ett bord med böcker och skrivblock.

Yrken och utbildningar i Svenska kyrkan

Inom Svenska kyrkan arbetar många präster, diakoner, kyrkomusiker och församlingspedagoger. Men vad gör en diakon egentligen? Och hur blir man kyrkomusiker?