Foto: Magnus Aronson/IKON

Dop - välkommen i Guds familj

"Vi välkomnar dig i Guds familj och tar emot dig med kärlek och förväntan." Med de orden välkomnas en ny medlem i Svenska kyrkan i samband med dopet.

Dopet är en gåva!

Dop är en gåva. Vi behöver inte prestera något eller vara på något speciellt sätt för att ta emot dopet. Dopet innebär att få leva i förlåtelse, och vara välsignad. Alla åldrar kan döpas i Svenska kyrkan. Nyfödda, gamla, tonåringar, vuxna, skolbarn... Alla är lika välkomna!

Eftersom dopet är en gåva från Gud där han tar upp oss i sin kyrka och gör oss till sina barn är det viktigt beslut vi tar när vi låter våra barn bli döpta. Du som förälder bär ansvaret för ditt barn och fattar beslutet.

Dop för alla åldrar

Vid barndop är det föräldrarnas val att barnen blir döpta. Genom att döpa små barn betonar vi hur Guds nåd och kärlek finns där redan innan en människa kunnat göra något för att förtjäna denna kärlek. Barnet har ett eget värde som människa och en egen relation till Gud.

Alla blir inte döpta som barn. Det finns ingen övre eller nedre åldersgräns för dop, och det är aldrig för sent för att döpas. För att bli konfirmerad måste man vara döpt och därför döps i dag ofta ungdomar under konfirmationstiden. När man döps som vuxen har man oftast en tid innan dopet träffat någon/några från församlingen och samtalat om kristen tro. Genom dopet blir man medlem i Svenska kyrkan.

Hur går ett dop till?

När en människa ska döpas samlas familj och vänner i kyrkan eller på den plats där dopet ska ske. I många kyrkor brukar den som ska döpas, föräldrar och faddrar gå tillsammans genom kyrkan fram till dopfunten. Det blir en vandring från vardagslivet till dopet.

Här i Lagunda församling firas oftast dopet i någon av församlingens tio kyrkor. Vi firar gärna dop i gudstjänsterna på söndagar, men det går också att ha en särskild dopgudstjänst.

En tid innan dopet talar dopprästen och föräldrarna, eller med den som ska döpas, om vad dopet innebär och hur en dopgudstjänst går till. Samtalet kan ske hemma, i kyrkan eller i församlingens lokaler.

Vill du förbereda dig inför dopet och dopsamtalet kan du läsa mer om dopgudstjänsten, eller kanske fundera på psalmer och musik? Till exempel kan du lyssna på den Spotifylista med exempel på dopmusik som Svenska kyrkan har sammanställt.  Det finns också information på www.svenskakyrkan.se/dop

Boka dop

Du bokar dop genom att komma in till expeditionen på Kyrkstugan på Ängsvägen 8 i Örsundsbro, ringa till 0171-46 00 70, eller skicka e-post till Lagunda församling.

Dop kan firas i gudstjänster på söndagar, och på lördagar finns doptider på både förmiddag och eftermiddag. Vid större helger kan det vara undantag eftersom det då är fler gudstjänster i kyrkorna. Kontakta kansliet för att få veta mer om tider och hur det fungerar.

Vill du veta mer om kyrkorna kan du tittat på sidan tio kyrkor. Tänk dock på att de flesta kyrkorna är små, och att inte alla har två utrymningsvägar. Detta begränsar antalet personer som får vistas i dem av brandsäkerhetsskäl - särskilt viktigt om ni planerar fler än 50 gäster till dopet.

Kostar det något?

Nej! Församlingen tillhandahåller kostnadsfritt kyrka, präst, kantor och vaktmästare. Även om dopet äger rum i en annan församling än den där man är skriven är det gratis, eftersom Svenska kyrkans församlingar reglerar det mellan sig. Vill man ha en annan präst eller musiker som inte är anställd i vår församling kan man själv få betala eventuell kostnad. Det gäller också om man vill ha ytterligare musiker och solister som medverkar vid dopet.

Dopklänning finns att låna i församlingen - kontakta kansliet för att få veta mer!

Dop när restriktioner gäller:

Under coronaepidemin gäller särskilda regler i kyrkan liksom i andra delar av samhället. Lagunda församling följer myndigheternas rekommendationer, och det kan påverka hur många som kan delta vid en dopgudstjänst.