Stora Kils kyrka får nytt tak

Nyhet Publicerad

Under perioden april till oktober kommer taket på Stora Kils kyrka att renoveras. Kyrkan kommer till större del att täckas av byggställningar, men förrättningar och gudstjänster kommer inte att påverkas av renoveringen.

En större renovering av Stora Kils kyrka påbörjas i april 2021. Kyrkans skiffertak ska läggas om, vilket innebär att alla skifferplattor kommer att plockas ner, rengöras och trasiga plattor kommer att ersättas. Undertaket kommer att bytas ut mot ett nytt och slutligen kommer skifferplattorna att läggas på plats igen.

Under den här perioden kommer det att vara byggställningar uppsatta på långsidorna av kyrkan, men inte vid kyrkporten. Renoveringen kommer inte att påverka kyrkan invändigt eller förrättningar och gudstjänster. Men det kan påverka den estetiska känslan på utsidan.

Det nya taket förväntas vara klart i oktober 2021.