Konsert Gröna Salen
Foto: Anders Pettersson

Konserter i Kalmar slottskyrka

Konserterna ges Gröna Salen på slottet eller inne i Kalmar slottskyrka. Ingång till båda: till höger när du kommer in på inre borggården.

KONSERTER våren 2024
Det är fri entré till våra konserter. Arrangörer: SENSUS & Kalmar slottskyrka

Ett lingonris i ett cocktailglas
Gröna Salen, Kalmar slott 21 januari kl 16.00
Maja Arthursson sång - Christer Svensson piano

Tage Danielssons ord ”ett lingonris i ett cocktailglas” är en passande beskrivning av sångerskan Monica Zetterlund. Denna konsert byggs upp av de låtar Monica Zetterlund sjöng på scen, i tv och på skiva, blandat med korta men informativa berättelser om sångerskan och den kontext hon verkade i.  Några av sångerna som framförs är ”Sakta vi gå genom stan” och ”Monicas vals”.

Vart ska du gå min lilla flicka
Gröna Salen, Kalmar slott 11 februari kl 16.00
Ida Fahl & Jan Ottosson Kvartett
Jan Ottosson barytonsax, Per-Ola Svensson piano, Douglas Sandor trummor,
Ola Petersson kontrabas, Ida Fahl sång

Alice Tegnérs barnvisor är musik för såväl unga som gamla, en slitstark sångskatt som innehåller teman som tål att lekas med och improviseras kring. Sånger som ”Videvisan”, ”Blåsippan”, ”Majas visa” och ”Vart ska du gå min lilla flicka” kläs i denna konsert i ny harmonisk och rytmisk skrud, men med de kända melodierna som grund.

Tack för musiken!
Gröna Salen, Kalmar slott 17 mars kl 16.00
Ann-Sofie Nord sång
Fredrik Ingå piano

Vem tackar för musiken? Jo, Benny Andersson, som har funnits i det svenska musiklandskapet som kompositör, arrangör och artist sedan 1960-talet. Många förknippar honom främst med ABBA och BAO (Benny Anderssons Orkester) samt det mångåriga partnerskapet med Björn Ulvaeus. Men i det här programmet lyfts hans samarbete fram med textförfattare som Kristina Lugn, Marie Nilsson och Mats Nörklit.

Vårkonsert
Gröna Salen, Kalmar slott 21 april kl 16.00
Vox Beata
Paul Thorstensson dirigent

Domkyrkans studentkör, Vox Beata, har som sin huvuduppgift att sjunga på gudstjänster och konserter i Kalmar domkyrka och under våren sjunger kören bland annat på evensong, påsknattsmässa och vid framförandet av Lars-Erik Larssons Förklädd gud. Repertoaren är till största del sakral, men vid körens vårkonserter blir det delvis en annan repertoar.

Bland körens medlemmar finns flera sångsolister och instrumentalister som kommer att medverka både som solister och som ackompanjatörer till körens sånger. Vid en vårkonsert sjungs det naturligtvis vårsånger i olika konstellationer. Merparten av sångerna är hämtade från den blandade körens repertoar, men även manskörssång och damkörssång finns med i programmet.

Bach spelade aldrig i Kalmar men hans musik klingar i slottet
Gröna Salen, Kalmar slott 19 maj kl 16.00
Bach Collegium Småland

Yvonne Tuvesson Rosenqvist sopran
Cecilia Alrikson sopran
Elisabeth Ernstig sopran
Cecilia Nordquist alt
Magnus Åberg tenor
Kalle Engquist baryton
Hans Linden bas
Lars Hallgren repetitör och cembalist

Bach Collegium Småland bildades ur en längtan att musicera på hög nivå, både solistiskt och i ensemble. Ensemblen har vanligen åtta sångare och en repetitör/cembalist. Alla har musiken som yrke; operasångare, pedagoger, lärare och kyrkomusiker.

Organisten Kalle Engquist bildade ensemblen 2011. Repertoaren består av kyrkomusik från 15-, 16- och 1700-talet, men också madrigaler och operaavsnitt av italienska tonsättare som Monteverdi, Marenzio och Gastoldi.

-------------
Insläpp cirka 30 minuter innan konsert i Gröna Salen. Vänligen respektera tiden då vi inte har möljighet att låta slottet vara öppet efter påbörjad konsert.

Tillgänglighet: Hiss från inre borggården tar dig upp till både Gröna Salen och Slottskyrkan. Hissens mått är: Dörröppning 90 cm, yta 145x167cm.
Kalmar Slotts hemsida om tillgänglighet

-------------
Ansvarig för konsert- och musikverksamheten i Kalmar slottskyrka:
anders.pettersson@svenskakyrkan.se (organist)
-------------

Kalmar slottskyrka anordnar konserter med såväl lokala krafter som gästande musiker. Stråk, blås, slagverk, gitarr, solo- och körsång förekommer ofta, och den fina Steinway-flygel som finns i Gröna Salen används flitigt.

Kalmar slottskyrka är stolt ägare av en cembalo, byggd av Stig Lundmark/Torndedalens cembalobyggeri. Den är på en manual och har två 8-fotsstämmor, den ena med luta. Den stäms vanligen liksvävigt med a1 = 440 Hz, emellanåt med Kirnberger III med a1 = 436 Hz. Förebilden till denna cembalo kommer från den flamländska Rückers-traditionen som den gestaltades på 1600-talet. Huvudsaklig förebild är en enmanualig cembalo byggd av Iohannes Couchet 1645.

Slottskyrkans cembalo närbild
Kalmar slottskyrkas cembalo. Foto: Anders Pettersson

Orgeln i Kalmar slottskyrka byggdes 1973 av Gebrüder Jehmlich Orgelbau, Dresden. År 2008 ersattes Mixtur 3 ch med Principal 8' och Cymbel 2 ch med Sifflöjt 1'. Arbetet utfördes av Ålems Orgelverkstad AB.

Hauptwerk I
Principal 8' (ersatte Mixtur 3 ch)
Spillpfeife 8'
Oktava 4'
Rörnasat 2 2/3'
Oktava 2'

Hinterwerk II
Gedackt 8'
Rörflöjt 4'
Hålflöjt 2'
Sesquialtera 2 ch
Sifflöjt 1' (ersatte Cymbel 2 ch)
Skalmejaregal 8'
Tremulant

Pedal
Subbas 16'
Gedacktpommer 8'
Rörpfeife 4'
Koppelflöjt 2'
Dulcianregal 16'

Koppel
I/II
I/Ped
II/Ped

Kalmar slottskyrkas orgel. Foto: Anke Decker
Steinwayflygeln i Gröna Salen.
Steinwayflygeln i Gröna Salen. Den förvaltas av Kalmar slott/Destination Kalmar. Foto: Gustaf Holmér

Du kan swisha kollekten till slottskyrkan

SWISH-nummer: 123 644 1653 (finns även som QR-kod inne i slottskyrkan)

I samband med konserter går kollekten till Musikverksamheten i Kalmar slottskyrka. (QR-kod tillgänglig efter konserterna).

När det är gudstjänst brukar kollekten gå till Kalmar slottskyrkas prydande. Det innebär att kollekten går till inköp av inventarier och utrustning, eller att vi vid behov kan konservera historiskt värdefulla föremål.

Vid Riks- och Stiftskollekt meddelas ändamålet under gudstjänsten.

QR-kod till SWISH