Regler för musik vid kyrkliga handlingar

Viktigt att tänka på vid val av musik

Valet av musik vid dopgudstjänst, vigselsgudstjänst och begravning är viktigt för många. Våra musiker har en stor repertoar och dop, vigsel och begravning är fina tillfällen att få höra levande musik. För Kalmar slottskyrka finns en policy att endast levande musik framförs.

Församlingen har avtal för framförande av levande musik
När kyrkomusikern och/eller annan musiker framför livemusik gäller det avtal som församlingen genom pastoratet har med Stim, Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå.

Du kan också fråga oss om möjligheten att spela musik från original-CD-skivor.

På grund av musikbolagens upphovsrätts- och licensregler är det inte möjligt att streama musik från Spotify eller andra streamingtjänster.

...Svenska kyrkan erbjuder därför musiktjänsten Musikbanken!

Musikbanken är Svenska kyrkans egna musiktjänst, en bank med all världens låtar samlade för våra kyrkor och församlingar. Musiken kan användas på bröllop, dop, begravningar och andra viktiga tillfällen. För att använda Musikbanken på ert dop, bröllop eller begravning, behöver ni innan samtala och bestämma detta med den tjänstgörande prästen.

CD är tillåtet - om det är en originalskiva
Den som vill spela inspelad musik vid kyrkliga handlingar och gudstjänster kan använda CD-skiva. Det är inte Svenska kyrkan som tillhandahåller cd- skivor.  Det är tillåtet för en privatperson att ta med sig en CD-skiva för att spela upp ett musikstycke. Skivan måste vara original - det får alltså inte vara en skiva som någon kopierat.

Detta beror på att det lagliga stöd som finns för att kopiera en skiva för privat bruk inte sträcker sig till att spela upp musik i en gudstjänst eller vid en kyrklig handling. De ”ljudkällor” som kyrkan lagligen får använda vid gudstjänst och kyrklig handling måste vara ”original” och utgivna med upphovspersonernas samtycke. En bränd CD-skiva är inte original utgiven med samtycke.​​

Sammanfattning
Använd CD-skiva i original om den musik som ni vill använda inte kan framföras live. Det går att ordna digital musik i bestämmelse med tjänstgörande präst.
Egna digitala streamingtjänster kan användas efteråt under dopkalaset, bröllopsfesten eller minnesstunden.