Ett nygift brudpar kysser varandra utanför kyrkan.

Vigsel i Källstorps församling

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka.

Fira er högtidsdag i kyrkan

Välkommen till kyrkan för att fira er stora dag. Alla par är välkomna att gifta sig i Svenska kyrkan, men minst en av er behöver vara, eller bli, medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion.

Vigsel är en bekräftelse på att man vill vandra tillsammans. Vigselgudstjänsten är både en juridisk handling och en gudstjänst där vi firar Guds och människors kärlek och ber för och välsignar vigselparet.

Kyrklig välsignelse

Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt har samma värde inför lagen, men en kyrklig vigsel består av en gudstjänst med många symboler. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

Ni behöver ett intyg om hindersprövning från Skatteverket

I god tid före vigseln behöver ni beställa ett intyg om hindersprövning från Skatteverket. Intyget gäller i fyra månader. Syftet med intyget är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er, till exempel att någon av er är under 18 år.

Innan vigseln

Inför vigseln kommer ni att ha ett vigselsamtal tillsammans med prästen. Under samtalet planerar ni vigseln: vilka texter som ska läsas, hur löftena ska låta, vem som gör vad och när. För prästen blir samtalet dessutom ett sätt att lära känna er, och en bra grund för hens vigseltal till er.

Boka vigsel

Tider för lördagsvigsel är kl. 13.00, 15.00 och 17.00. Andra tider kan diskuteras. Kontakta oss, så planerar vi er vigsel tillsammans. Tänk på att många bokar sin vigsel långt i förväg. Om ni har önskemål om en viss dag och kyrka är det bra att boka i god tid.

För att boka dop eller vigsel kontakta vår expedition.
Helgfria måndagar, tisdagar och torsdagar mellan kl. 10-12

Mer om vigsel och bröllop på Svenska kyrkans gemensamma webbsidor

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Ett par står framme vid altaret för att gifta sig.

Etikett i kyrkan

Bröllopsdagen är en av de viktigaste dagarna i brudparets liv och kommer att bli ett minne för livet för både dem och gästerna. Lite etikett kan vara bra att känna till.

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.