Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Dop i Källstorps församling

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal. I Källstorps församling finns nio kyrkor att välja på och vi erbjuder doptider på lördagar och söndagar. Det går att nå oss via formuläret nedan eller ringa vår expedition på 0410-261 67, helgfria måndagar, tisdagar och torsdagar mellan klockan 10.00-12.00.

Gemenskap, tradition och glädje

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet, alla dagar, vad som än händer.

Genom dopet blir man del i en gemenskap som sträcker sig bakåt genom historien ända till Jesus själv, och framåt tillsammans med alla andra människor som på något sätt vill höra till Jesus. Man blir en del av den världsvida kyrkan och samtidigt välkomnas man in i Svenska kyrkan och den lokala församlingen. Att döpas har ingen ålder, man är välkommen att diskutera dop när som.

I vår församling har vi nio olika kyrkor att fira dophögtiden i. Vi välkomnar dop både i söndagens huvudgudstjänst och i separat dopgudstjänst.

Söndagens gudstjänst är kl. 10.00 och oftast i Östra Torps kyrka.

Tider för separat dopgudstjänst är:
lördag kl. 13.00, 15.00, 17.00.
söndag kl. 13.00, 15.00.

Träffa prästen för ett dopsamtal

När dopet är bokat träffas föräldrar och präst för ett enkelt dopsamtal. Då pratar ni om dopet, både om vad det innebär och om praktiska saker. Om ni inte berättade om era önskemål om plats för dopet redan när ni bokade dopet, så prata med prästen om ditt önskemål.

Låna dopklänning

Det finns dopklänning att låna i församlingen utan kostnad.

Boka dop

För att boka dop kontakta vår expedition.
Helgfria måndagar, tisdagar och torsdagar mellan kl. 10-12.

Allt om dopet – läs på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?