GDPR-Nya regler för behandling av personuppgifter

Från och med 25 maj 2018 gäller en ny dataskyddsförordning som svensk lag. Den ersätter den nu gällande personuppgiftslagen, PuL. Dataskyddsförordningen kallas ofta GDPR, vilket är en förkortning av förordningens enelska namn "General Data Protection Regulation". För Svenska kyrkna innebär det att all personuppgiftsbehandling som utförs i de olika kyrkliga enheterna måste ses över och anpassas efter dataskyddsförordningens regler. Människor får i och med den nya förordningen större insyn i kontroll över vilka uppgifter som finns i olika system och register. Arbetet med GDPR gör att Svenska kyrkan kan följa med i den digitala utvecklingen och samtidigt minska riskerna för människors personliga integritet. Rätten till skydd för personuppgifter stärks ytterligare i och med den nya förordningen. Svenska kyrkan är en organisation som står för öppenhet och uppmuntrar en utveckling som leder till att fler människor får insyn i och kontroll över vilka uppgifter som finns om dem i de IT-system som församlingen använder. Det praktiska arbetet i och med den nya lagen innebär för församlingen att gå igenom de IT-system som används och där ta reda på vilka personuppgifter som finns, och hur de behandlas.